Litteraturliste

  • Bølstad, E., Skoe, F.F., Skoe, E.F. Emosjonell kompetanse Rådet for psykisk 
    helse 
  • Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Reiser, M., … & Guthrie, I. K. (2001). The relations of regulation and emotionality to children’s externalizing and internalizing problem  behavior. Child development, 72(4) s. 1112-1134. 
  • EQS (2024) Handlingsplan for trygt og godt skolemiljø Drammen kommune  Dokument «Meny: handlingsplan for trygt og godt skolemiljø», ID 8924 -  EQS (extend.no) 
  • FNs konvensjon om barnets rettigheter (reddbarna.no) 
  • Jørgensen, P.S. (2017) Robuste barn. Gi ditt barn ansvar, livsmot og tiltro til  seg selv Cappelen Damm Akademisk 
  • Utdanningsdirektoratet (2024) LK20 Overordnet del, Prinsipper for skolens 
    praksis kap. 3.3.
  • Lund, G.E. (2024) Fra fravær til fellesskap Cappelen Damm Akademisk 
  • Meld. St. 6 (2019-2020) Tett på- tidlig innsats og inkluderende fellesskap i 
    barnehage, skole og SFO - regjeringen.no 
  • Ogden, T. (2024) Sosial kompetanse og sosial læring hos barn og unge i forebygging.no
  • Oppvekstreformen Barnevernsreformen en oppvekstreform | Statsforvalteren i Innlandet 
  • Roland, P. (2021) Den autoritative voksenrollen i barnehage og skole  Cappelen Damm Akademisk 
  • Størksen, I., Braak, D., Breive, s., Lenes, R., Lunde, S., Carlsen, M., Erfjord, I., Hundeland, P.S., Rege, M. (2024) Lekbasert læring, Ressursbok for  barnehage, skole og SFO Cappelen Damm Akademisk 
  • Udir (2024) Kompetansepakke Inkluderende fellesskap
  • Universitetet i Stavanger (2024) Observasjonsmanualen CLASS
  • Handlingsplan for Drammens kommunes forebyggende arbeid mot  omsorgssvikt og utvikling av atferdsvansker