Tegninger av barn, bokstaver og tall. Illustrasjon til kvalitetsplan for helhetlig læringsløp.

Bakgrunn for planen

Kommuneplanens samfunnsdel gir retning for alt arbeid i Drammen kommune. Planen har en tidshorisont frem mot 2040 og en overordnet visjon om at Drammen kommune skal være et godt sted å leve for alle. Samfunnsdelen har seks satsingsområder, som berører barnehage og skole på ulike måter.

Videre er det for barnehage og skole vedtatt en egen Temaplan for oppvekst og læringsløp. Denne bidrar til å konkretisere satsingene i samfunnsdelen med prioriteringer fram mot 2030. Selv om planen inneholder flere satsinger, mangler det konkrete tiltak. Det er derfor utarbeidet en egen kvalitetsplan for barnehage og skole - Kvalitetsplan for helhetlig læringsløp med egne med egne konkrete tiltak som bidrag til å realisere satsingene fra blant annet kommunens samfunnsdel.

Kvalitetsplan for helhetlig læringsløp er handlingsplanen til Temaplan for oppvekst og læringsløp, og inneholder konkrete tiltak som skal bidra til at barnehage og skole realiserer satsingene i samfunnsdelen og temaplanen for oppvekst og læringsløp. Tiltakene i kvalitetsplanen skal bygge opp under dette arbeidet, og har en tidshorisont på 6 år.

Tiltakene i kvalitetsplanen konkretiseres med hva som skal prioriteres. Drammen kommune skal ledes med tillit. Profesjonsfelleskapene skal, basert på forskning og profesjonelt skjønn, ha metodefrihet og metodeansvar når disse tiltakene skal inngå i arbeidet med barn og unge.

Kvalitetsplanen er også et verdidokument for barnehager og skoler, og dette kommer frem i teksten om rammeverk og visjoner for kvalitetsarbeidet. I planen beskrives verdier, holdninger og praksis, som skal prege alt arbeidet  i virksomhetene. Grunnmuren i planen skal svare opp tjenestenes doble oppdrag med danning og utdanning.

Tiltakene i kvalitetsplanen baserer seg på fakta og kunnskap om programområdene. Kunnskapsgrunnlaget Drammenstrender 2023 er sentralt, og gir blant annet informasjon om at mange barn og unge i kommunen vokser opp i familier med vedvarende lav inntekt, eller opplever utenforskap. Det er derfor viktig at barnehager og skoler har høye ambisjoner på vegne av alle barn og unge i kommunen. Ved å ha høye ambisjoner, sammen med god kvalitet i tjenestene, kan kommunens barnehager og skoler utgjøre en positiv forskjell i barn og unges liv.