Bilde av en liten gutt ute på lekeområdet til en barnehage. Gul leke i front og sklie med barn bak.

Ambisjon 1 for barnehage: Lekeglede

I Drammensbarnehagene opplever alle barn lekeglede!

Leken er barnas viktigste uttrykksform. Barn leker fordi det er morsomt å leke. Leken stimulerer til kreativitet, skaperglede og utforskertrang. Leken er sentral i barns spontane driv etter utvikling, og har en betydelig rolle for utviklingen av hjernen. Når barn engasjerer seg og deltar i lek utforsker og opplever barn hvordan verden er, og de kan i leken eksperimentere med ideer, roller, og få erfaringer med å forstå egen rolle overfor andre.

Leken er barnehagens viktigste aktivitet. For å lykkes med leken må personalet prioritere tid og rom til barns lek, reflektere og engasjere seg i det barna er opptatt av. Gjennom lek får vi trygge, glade, sosialt kompetente barn. Barn lærer å bygge vennskap, relasjoner og tilhørighet gjennom lek.

Satsinger i temaplanen for oppvekst og læringsløp

  • Barns lek skal gis gode vilkår, og lekens egenverdi skal anerkjennes.
  • Barn får en god barnehagehverdag preget av trivsel, vennskap og lek.
  • Voksne gir barns lek gode vilkår og lekens egenverdi anerkjennes.
  • Barn skal møte trygge, tydelige, varme og engasjerte ansatte.
  • Legge til rette for læring, inkludering og mestring gjennom aktiviteter og lek i barnehage.
  • Barnehagen skal utvikle kompetanse og sikre nødvendig kapasitet i tjenesten.

Tiltak i kvalitetsplanen

  • Implementering av verdien «Leken er vår viktigste aktivitet».
  • Barnehagebasert kompetanseutvikling for alle ansatte på tema lek. 
  • Gjennom kvalitetsutvikling skal barnehagene synliggjøre hvordan de jobber med lek. 

Kvalitetsindikatorer

  • foreldreundersøkelse
  • barnesamtaler
  • observasjoner

Beskrivelse av tiltakene:

Implementering av verdien «Leken er vår viktigste aktivitet».

Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barna skal oppleve et stimulerende miljø som støtter opp om lysten til å leke, utforske, lære og mestre. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre, slik at alle barn erfarer glede i leken.

De ansatte er anerkjennende, observante, støttende, aktive og bidrar til å utvikle barnas fantasifulle og kreative lek. De ansatte skal utvikle god og relevant kompetanse på barns lek og gode lekemiljøer gjennom kontinuerlig og systematisk arbeid på ulike arenaer. Leken skal ha hovedfokus når personalet reflekterer rundt barnas lekemiljø og de skal reflektere rundt egen rolle i leken. Videre må de reflektere rundt begrepet lekeglede. Til hjelp i dette arbeidet blir det utarbeidet kriterier på gode lekemiljøer.

Barnehagene skal utvikle gode lekemiljøer for barna og bruke dette aktivt i det pedagogiske arbeidet.

Gode lekemiljøer gir rom for kreativitet, inspirasjon, oppmuntring, lykke og utfoldelse. Lek er en samværs- og væremåte for barn. Relasjonskompetansen barna utvikler i lek får betydning for hvordan de ser på seg selv i forhold til andre. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, trygghet, humor, spenning og engasjement gjennom lek – alene og sammen med andre, slik at alle barn erfarer glede i leken.

Når barn opplever lekeglede, bygger og styrker de sin identitet og selvfølelse. Når barn leker, opplever de mestring og glede. Humor i lek er viktig og gir barna livsglede og overskudd. Det er viktig at lekenheten ikke tar slutt, men varer hele livet.

Kjennetegn på lekeglede: 

  • Barnehagemiljøet er preget av glede, humor, spenning og engasjement. 
  • Barnehagemiljøet er trygt og godt og barna er åpne, lekne og glade. 
  • Personalet gir leken en sentral plass gjennom hele dagen.
  • Anerkjennende og observante ansatte er tett på barna.
  • De ansatte er inkluderende, og lekemiljøet er dynamisk.
  • De voksne er støttende, aktive og bidrar til å utvikle barnas fantasifulle og kreative lek.