Elev og lærer som gir high five til hverandre. Lærer har bøyd seg ned til elevens nivå.

Ambisjon 4 for skole: Trygge og kompetente ansatte

I Drammensskolen er ansatte den viktigste ressursen. Vi utvikler oss sammen, slik at elever, foresatte og samarbeidspartnere møter kompetente og trygge ansatte.

Beskrivelse og ønsket effekt

Ansatte opplever Drammensskolen som en attraktiv arbeidsplass, der de får personlig og faglig utvikling, og felles kompetanseheving i profesjonelle fellesskap. Skolen er en lærende organisasjon der ansatte er aktivt deltakende i videreutvikling og forbedring av praksis.

Eleven opplever å bli møtt av trygge og kompetente ansatte. De ansatte utfordrer og støtter elevene i opplæringen og har god relasjonskompetanse.

I møte med skolen opplever foresatte og samarbeidspartnere profesjonelle og trygge ansatte, som legger til rette for godt samarbeid om elevens læring og utvikling.

Satsinger i temaplanen for oppvekst og læringsløp

  • Voksne tar ansvar for å etablere gode relasjoner til barn og ungdom.  
  • Sikre trygge og gode barnehage- og skolemiljø ved at tjenestene har riktig og tilstrekkelig kompetanse på rett sted.
  • Ressurspersoner på virksomhetene og etablering av tverrfaglig veiledningsteam på kommunalt nivå.  

Tiltak i kvalitetsplanen 

  • Skoleeier skal utarbeide en kompetansehevingsplan i tråd med skolens og kommunens satsinger og behov.
  • Skoleeier og skolene skal legge til rette for læring og utvikling, både gjennom kompetansehevingstiltak og arbeid i profesjonsfellesskapet.
  • Skoleeier og skolene skal sikre og videreutvikle god oppfølging av nyutdannede lærere.
  • Skoleeier skal legge til rette for praksis som styrker felles grunnmur og verdisyn.
  • Skoleeier skal utarbeide veiledere og handlingsplaner som skal trygge og støtte ansatte i sin praksis.

Kvalitetsindikatorer

  • elevundersøkelsen  
  • medarbeiderundersøkelsen 
  • foreldreundersøkelsen
  • kvalitetsoppfølging av skolene
  • kompetanseundersøkelsen
  • GSI – antall lærere som oppfyller kompetansekrav for tilsetting og fag de underviser

Beskrivelse av tiltakene:

Skoleeier skal utarbeide en kompetansehevingsplan i tråd med kommunens satsinger og behov.

Gode og kompetente ansatte er Drammensskolenes viktigste ressurs for å sikre elevenes læring og utvikling. Drammensskolen legger stor vekt på å utvikle og styrke kompetansen til sine ansatte, slik at de kan gi elevene best mulig lærings- og mestringsopplevelser. I Drammensskolen utvikles og forbedres praksis i profesjonsfellesskapet der ansatte utfordrer praksis og lærer sammen. Samtidig er det viktig at alle ansatte opplever personlig og faglig vekst. 

En god kompetansehevingsplan skal bygge på det reelle behovet i skolene. Det innebærer at det jevnlig gjennomføres kompetansekartlegginger for alle ansatte, og at skoleeier følger opp skolene og sonene for å få en oversikt over deres behov og satsningsområder. Både skoleeier og skole bruker resultatene til å støtte ansatte i deres faglige utvikling og læring, noe som igjen styrker skolens utviklingsarbeid.

Skoleeier og skolene skal legge til rette for læring og utvikling, både gjennom kompetansehevingstiltak og arbeid i profesjonsfellesskapet.

Læring og utvikling er viktig for alle ansatte i skolen, både for å sikre god undervisning og for å skape et godt arbeidsmiljø. Skoleeier og skolene har et felles ansvar for å legge til rette for læring og utvikling, både gjennom kompetansehevingstiltak og arbeid i profesjonsfellesskapet. 

Arbeid i profesjonsfellesskapet er et samarbeid mellom ansatte i skolen om å utvikle seg faglig og personlig. Dette samarbeidet kan skje på ulike måter, for eksempel gjennom samarbeid i team, kollegafellesskap, sonesamarbeid eller andre nettverk på tvers av skolene. Skoleeier legger til rette for kompetanseutvikling gjennom:

  • sentrale planer
  • veiledning og kompetanseheving
  • videreutdanning
  • organisering av skolebasert kompetanseutvikling og lærende nettverk.
  • lederstøtte for skoleledergruppene

Skoleeier og skolene skal sikre og videreutvikle god oppfølging av nyutdannede lærere.

Målet med veiledningen er å bidra til en god overgang fra utdanning til yrke, utvikle en yrkesidentitet og bidra til å øke tryggheten i lærerrollen. God oppfølging av nyutdannede lærere er en nøkkel til å rekruttere og beholde lærere. 

Drammen kommunes tilbud til de nyutdannede lærerne bidrar til å gi lærerne en god start på yrkeslivet og til å gjøre Drammensskolen til en attraktiv arbeidsplass. Den enkelte skole legger til rette for veiledning fra profesjonsveiledere, og det gjennomføres faglige nettverkssamlinger der alle de nyutdannede lærerne deltar. 

Skoleeier skal legge til rette for praksis som styrker felles grunnmur og verdisyn.

Alle som jobber i Drammensskolen skal ha en felles forståelse av hva som er god praksis, og hvordan alle jobber sammen for å gi elevene den beste opplæringen. En felles grunnmur og verdisyn er viktig for å skape en skole som er trygg, inkluderende og rettferdig for alle elever. Når alle ansatte og elever deler de samme grunnleggende verdiene, er det lettere å bygge et godt samarbeidsklima og å løse konflikter på en konstruktiv måte. God praksis som styrker felles grunnmur og verdisyn innebærer å videreutvikle profesjonsfellesskap der lærere, ledere og andre ansatte reflekterer over felles verdier, vurderer og videreutvikler sin praksis.

For å oppnå dette støtter skoleeier lederne gjennom ledersamlinger, veiledning, fagsamtaler på skolene, kompetanseutviklingstiltak og planverk. Skoleeier legger til rette for sonesamarbeid, lærende nettverk og deling av erfaringer i profesjonsfellesskapet. 

Skoleeier skal utarbeide veiledere og handlingsplaner som skal trygge og støtte ansatte i sin praksis.

Handlingsplaner og veiledere skal trygge og støtte ansatte i sin praksis, og dette skal gi de ansatte retningslinjer for hvordan de kan håndtere ulike situasjoner, samtidig som det gir dem støtte og veiledning i deres arbeid. Skoleeier sørger for handlingsplaner og veiledere som trygger ansatte i jobben sin. Videre settes det av tid på skolene i profesjonsfellesskapet for implementering og videreutvikling av praksis.