Barn og voksne leker ute i en barnehage. Voksen smiler ned til barna.

Ambisjon 4 for barnehage: Trygge og kompetente ansatte

I Drammensbarnehagene er ansatte den viktigste ressursen, og vi utvikler oss sammen slik at barn, foresatte og samarbeidspartnere møter kompetente og trygge ansatte!

I Drammensbarnehagene opplever personalet et profesjonsfelleskap hvor faglig og personlig utvikling er en viktig del av arbeidet med barna. Gjennom faglig og personlig utvikling vil de ansatte bli kompetente og trygge i møte med både barn, foresatte og andre samarbeidsparter. I Drammensbarnehagene videreutvikles og forbedres praksis i fellesskap der vi utfordrer praksis og lærer sammen.

Satsinger i temaplanen for oppvekst og læringsløp

• Barn skal oppleve sammenhengende og gode overganger.
  • har riktig og tilstrekkelig kompetanse på rett sted
  • sikre at det er trygge og gode barnehagemiljøer
  • utvikler kompetanse og sikrer nødvendig kapasitet i tjenestene
  • oppmuntre og legge til rette for at alle skal ta utdanning og utnytte sine ressurser sikre at det er riktig og tilstrekkelig kompetanse på rett sted

Tiltak i kvalitetsplanen

• Utvikle en systematisk kompetanseutviklingsplan og helhetlig rekrutteringsstrategi slik at vi rekrutterer mer fra «egne rekker».
  • Sikre og videreutvikle god oppfølging av nyutdannede barnehagelærere.

• Gjennom kvalitetsutvikling skal barnehagene synliggjøre hvordan de jobber med personalutvikling og foreldresamarbeid.

• Ta i bruk «Landingssiden for barnehage og skole» for aktivt å utvikle egen praksis.

Kvalitetsindikatorer

• Flere barnehagelærere tar videreutdanning.
  • Flere barne- og ungdomsarbeidere tar fagskole.
  • Flere barne- og ungdomsarbeidere tar barnehagelærerutdanning.
  • Flere pedagogiske medarbeidere tar barnehagefaglig grunnkompetanse (e-læring).
  • Flere pedagogiske medarbeidere tar barne- og ungdomsarbeiderutdanning eller barnehagelærerutdanning.
  • Alle barnehagene jobber med barnehagebasert kompetanseutvikling.

Beskrivelse av tiltakene:

Barnehageeier utvikler en systematisk kompetanseutviklingsplan og videreutvikler rekrutteringsstrategien. Det er utfordrende å rekruttere kvalifisert personale til barnehagene. Det er derfor være avgjørende å øke kompetansen blant egne ansatte. Dette vil gjøre at barnehagene over tid vil kunne beholde flere av de som har tatt både grunn-, videre- og etterutdanning som er relevant for våre barnehager.

Individuelt: Barnehageeier skal i samarbeid med barnehagene legge til rette for at de som ønsker det kan ta grunnkompetansekurs, barne- og ungdomsarbeiderutdanning, utdanning som barnehagelærer på deltid, videreutdanning, etterutdanning, mastergrader og doktorgrader.

Kollektivt: Barnehageeier skal i samarbeid med barnehagene legge til rette for og videreutvikle at barnehagebasert kompetanseutvikling er en del av kvalitetsarbeidet i barnehagene knyttet opp mot grunnmuren og verdiene for barnehagene.

Sikre og videreutvikle god oppfølging av nyutdannede barnehagelærere.

God oppfølging av nyutdannede barnehagelærere er nøkkelen til å rekruttere og beholde barnehagelærere. Drammen kommunes tilbud til de nyutdannede barnehagelærere bidrar til å gi dem en god start på yrkeslivet og til å gjøre Drammensbarnehagene til en attraktiv arbeidsplass. Den enkelte barnehage legger til rette for veiledning fra profesjonsveiledere, og det gjennomføres faglige nettverk på tvers av barnehagene i kommunen.

Foresatte er en viktig ressurs i arbeidet med barna. De vil kunne bidra med kunnskap om sitt barn, slik at riktige og gode tiltak gis overfor det enkelte barn og overfor hele barnegruppa. Både Pedagogisk fagteam, PPT, helsestasjon, barnevern og helsefremmende tjenester og andre vil være gode samarbeidsparter og støttespillere for personalet i barnehagene, slik at de videreutvikler og øker sin kompetanse.

Kjennetegn:

• Ansatte opplever at de har bedre kunnskap om barn og deres utvikling.
  • Barnehagene har flere ansatte med kvalifisert utdanning og kompetanse.

Ta i bruk «Landingssiden for barnehage og skoler».

Alle ansatte skal kjenne til siden, og aktivt benytte innholdet til å utvikle seg selv og sin egen praksis.