To barn som leker inne i en barnehage. Gutt med leke i front og jente i ballbinge bak.

Ambisjon 3 for barnehage: En god start på livet

I Drammensbarnehagene utvikler alle barn en kompetanse som gir en god barndom her og nå, og en god start på livet!

Barndommen har egenverdi, og barnehagen skal ha en helhetlig tilnærming til barnas utvikling. Barndommen er en viktig del av hvordan vi utvikler oss som mennesker, og den er selve grunnmuren for livet senere. En solid kompetanse vil være grunnlaget for at barna best mulig vil oppleve en god barndom, samtidig som de vil stå godt rustet for aktiv deltakelse i samfunnet.

Satsinger i temaplanen for oppvekst og læringsløp

• Sikre god kompetanse for alle barn innenfor de grunnleggende ferdighetene.
  • Barndommens egenverdi skal anerkjennes og gis gode vilkår.
  • Utvikle kompetanse og sikre nødvendig kapasitet i tjenestene.
  • Overgangsrutiner skal sikre sammenhengende og gode overganger fra barnehagestart til skole/SFO.

Tiltak i kvalitetsplanen

• Implementere verdien «Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis.»
  • Barnehagene tar i bruk veilederen «Veileder for vurdering av metod er,programmer og verktøy i barnehagene i Drammen».
  • Barnehagene skal i samarbeid med Pedagogisk fagteam videreutvikle språklige ressurser til bruk i alle barnehagene. Barnehagene skal bruke bildestøtte og alternativ supplerende kommunikasjon som en del av det pedagogiske arbeidet for barn som trenger det.
  • Alle barnehagene skal ha et systematisk arbeid rundt sosioemosjonell utvikling for alle barn.
  • Jobbe med barnehagebasert kompetanseutvikling for alle ansatte på temaet barns grunnleggende ferdigheter.
  • Samarbeide om gode overganger – begynneropplæring – lekens rolle i SFO/skole.

Kvalitetsindikatorer

• foreldreundersøkelse
  • observasjoner
  • barnesamtaler

Beskrivelse av tiltakene:

Iverksette verdien «Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis.»

En kompetanse med gode grunnleggende ferdigheter, god sosioemosjonell kompetanse, digital dømmekraft og ferdigheter til å mestre livets utfordringer vil være med å bidra til en god barndom her og nå, og en god start i livet og barnas læringsløp. I barnehagen blir grunnlaget for barnas livslange læring og utvikling lagt. Ved at barna opparbeider en solid kompetanse tidlig, sikrer vi at barna har utviklet kunnskap, ferdigheter og holdninger som støtter de her og nå og videre utvikling og læring. Gode opplevelser og erfaringer i barndommen gir avtrykk og har betydning for hvordan vi mestrer livene våre.

Barnehagene tar i bruk veilederen «Veileder for vurdering av metoder, programmer og verktøy i barnehagene i Drammen».

Barnehagene må arbeide systematisk med språk og kommunikasjon hos alle barn. Språk er grunnleggende for at barn skal kunne gi uttrykk for egne opplevelser og følelser. Når barn ikke har språk må barnehagene gi disse barna hjelp og støtte til å kunne uttrykke seg på andre måter, gjennom blant annet bruk av bildestøttene kommunikasjon og alternativ supplerende kommunikasjon. Veilederen for «vurdering av metoder, programmer og verktøy i barnehagene i Drammen» vil være materiell som kan støtte barnehagene i sitt pedagogiske arbeid.

Barnehagene skal i samarbeid med veiledere videreutvikle språklige ressurser til bruk i alle barnehagene.

Dette kan eksempelvis være bildestøtte som en del av det pedagogiske arbeidet. Ledelsen i barnehagen må legge til rette for at personalet får økt sin kompetanse på barns læring og utvikling, samtidig som gjennomføringen må gjøres på barnas premisser.

Alle barnehagene skal ha et systematisk arbeid rundt sosioemosjonell utvikling for alle barn. Jobbe med barnehagebasert kompetanseutvikling for alle ansatte på temaet barns grunnleggende ferdigheter.

Barnehagebasert kompetanseutvikling må også ha søkelys på barns utvikling og læring gjennom språkarbeid for alle barn. I tillegg er det viktig å jobbe systematisk med barns sosioemosjonelle utvikling gjennom å støtte, oppmuntre og hjelpe de til å sette ord på egne følelser, regulere de og utvikle impulskontroll. Videre må det pedagogiske arbeidet være preget av støttende og anerkjennende voksne som hjelper og støtter barn til å utvikle empati og et positivt syn på seg selv.

Samarbeide om gode overganger – begynneropplæring – lekens rolle i SFO/skole.

Barn i barnehage opplever flere overganger i sitt læringsløp. Et godt arbeid med overganger vil skape mest mulig kontinuitet og trygghet både for barn og deres foreldre. Det er viktig at det er et godt samarbeid innad i barnehagen, fra for eksempel småbarnsavdeling til storbarnsavdeling, og fra barnehagen til SFO/skolen. Et godt samarbeid mellom barnehage og SFO/skole vil kunne sørge for at barnet opplever mest mulig trygghet i selve overgangen og i sitt læringsløp. Det vil gjøre at utryggheten som flere vil kunne kjenne på bli minimert. Ved gode overganger innad i barnehagen og mellom barnehage og skole må det legges til rette for et godt arbeid slik at barna kan mestre overgangene og samtidig oppleve at de kommer styrket gjennom dem. Det er viktig at barn får en god start både sosialt og faglig.

Kjennetegn på barnas kompetanse

• Barna har skaperglede og utforskertrang.
  • Barna viser omsorg for hverandre og mestrer å møte motstand samtidig som de selv klarer å sette grenser for seg selv.
  • Barna har progresjon i sin utvikling og barna opplever omsorg og nærhet fra de ansatte.
  • Barna møter et utviklende og utfordrende miljø hvor trivsel, omsorg og lek settes i fokus.