To barnehagebarn ute i naturen som spent ser ned i matboksen for å se hva de har med.

Ambisjon 2 for barnehage: Trygt og inkluderende fellesskap

I Drammensbarnehagene opplever alle barn et trygt og inkluderende fellesskap der mangfold er en ressurs!

Barnehagene skal både være et utfordrende og trygt sted å være for barn. Å ha et trygt og godt barnehagemiljø innebærer at barna skal ha et barnehagemiljø som fremmer helse, trivsel, lek og læring. De ansatte skal ivareta barna og skape et raust og støttende miljø. Det er derfor viktig at alle mennesker verdsettes for den de er og for sitt potensial.

Satsinger i temaplanen for oppvekst og læringsløp

  • Barn opplever trygge og gode barnehagemiljøer.
  • Barn opplever mestring og inkludering.
  • Alle barn blir sett og fulgt opp.
  • Voksne tar ansvar for å etablere gode relasjoner til barn. 
  • Voksne legger til rette for at barn skal utnytte sine ressurser.
  • Barnehagene skal skape trygge barnehagemiljø.
  • Barnehagene skal systematisk forebygge utenforskap og passivitet.

Tiltak i kvalitetsplanen

Drammensbarnehagene skal utarbeide og implementere en handlingsplan for trygt og godt barnehagemiljø, der verdien «Et inkluderende fellesskap ligger til grunn for alt vi gjør» er sentral. Barnehagen skal legge til rette for et lekemiljø som synliggjør mangfoldet i barnegruppen, personalet og samfunnet.

Barnehagene skal jobbe med barnehagebasert kompetanseutvikling for alle ansatte på temaet trygt, inkluderende og dynamisk leke- og læringsmiljø. Drammensbarnehagene skal videreutvikle et veiledningsteam for å støtte barnehagene for å se lek, språk og inkluderende fellesskap ses i sammenheng.

Kvalitetsindikatorer

  • evalueringer
  • foreldreundersøkelse
  • observasjoner

Beskrivelse av tiltakene:

Personalet skal utarbeide og iverksette en handlingsplan for trygt og godt barnehagemiljø, der verdien «Et inkluderende fellesskap ligger til grunn for alt vi gjør» er sentral. 

Et trygt og godt barnehagemiljø innebærer at barnet selv opplever at det er trygt og godt i barnehagen, at det er inkludert i barnegruppen, og at det å gå i barnehagen er en positiv opplevelse og noe barn ser fram til.

Barnehagen skal arbeide for å fremme vennskap og fellesskap for å redusere risikoen for at enkelte barn opplever utenforskap. Handlingsplan og rutiner for et trygt og godt barnehagemiljø skal aktivt og kontinuerlig arbeides med i den enkelte barnehage. Handlingsplanen og rutinene skal brukes i det daglige pedagogiske arbeidet. I tillegg skal kvaliteten videreutvikles gjennom arbeidet med Kompetanseløftet og Oppvekstreformen.

Personalet skal legge til rette for et lekemiljø som synliggjør mangfoldet i barnegruppen, personalet og samfunnet.

Verdien skal være synlig i her og nå situasjoner sammen med barna. Samtidig skal personalet kontinuerlig og systematisk arbeide med temaet i ulike typer møter for å skape felles forståelse for et inkluderende fellesskap betyr og hvordan verdien skal ligge til grunn for alt vi gjør. Veiledningen må blant annet skje i det daglige læringsfellesskapet.

Inkluderende fellesskap skal være ett av hovedfokusene når personalet reflekterer rundt barnas barnehagemiljø og når de reflekterer rundt egen rolle i samvær med barna. Personalet må jobbe med verdier og holdninger for å sikre at mangfold er en ressurs hos barn, ansatte og foreldre. 

Barnehagene skal jobbe med barnehagebasert kompetanseutvikling for alle ansatte på temaet trygt, inkluderende og dynamisk leke- og læringsmiljø.

Barnehagen og barnehageeier skal gjennom kontinuerlig og systematisk arbeid etablere gode rutiner for refleksjon og god pedagogisk praksis rundt arbeidet med trygt og godt barnehagemiljø. Personalet skal arbeide forebyggende for å fremme barns helse, trivsel, lek og læring. Alle ansatte plikter å følge med på hvordan barna har det og skal gripe inn dersom et barn utsettes for krenkelser.

Handlingsplan og rutiner for et trygt og godt barnehagemiljø skal aktivt og kontinuerlig arbeides med i den enkelte barnehage. Handlingsplanen og rutinene skal brukes i det daglige pedagogiske arbeidet. I tillegg skal kvaliteten videreutvikles gjennom arbeidet med Kompetanseløftet og Oppvekstreformen.

Det skal videreutvikles et veiledningsteam for å støtte barnehagenes personale i å se lek, språk og inkluderende fellesskap i sammenheng.

Veiledningsteamet skal hjelpe barnehagene til å skape felles forståelse for hva et inkluderende fellesskap betyr og hvordan verdien skal ligge til grunn for alt vi gjør. Inkluderende fellesskap skal være ett av hovedfokusene når personalet reflekterer rundt barnas barnehagemiljø og når de reflekterer rundt egen rolle i samvær med barna. Barnehagen må jobbe med verdier og holdninger for å sikre at mangfold er en ressurs hos barn, ansatte og foreldre. 

Ledelsen i barnehagen må legge til rette for at personalet får økt sin kompetanse på trygt og godt barnehagemiljø og inkluderende fellesskap. For å igangsette arbeidet med inkluderende fellesskap vil veiledere fra blant annet Pedagogisk fagteam og Digitalisering og utvikling bidra inn i arbeidet. 

Kjennetegn på trygt og godt barnehagemiljø:

  • Barnehagemiljøet fremmer helse, trivsel, lek og læring.
  • Barnehagen fremmer aktivt vennskap og fellesskap for alle barn og barna opplever medvirkning i egen hverdag.
  • Personalet skaper gode, inkluderende og anerkjennende fellesskap der alle barn opplever å bli sett, hørt og å høre til.
  • Personalet tar ansvar for å være støttende og bygger gode relasjoner til, mellom barn og har et godt foreldresamarbeid.
  • Personalet er trygge og tilstedeværende, og skaper et autoritativt barnehagemiljø, gjennom å være varme og grensesettende.
  • Personalet har god regelverkskompetanse på psykososialt barnehagemiljø og forebygger, følger med, griper inn mot krenkelser, undersøker og iverksetter tiltak i henhold til aktivitetsplikten.