I Drammensskolen skal det være et inkluderende og støttende fellesskap som fremmer helse, trivsel og læring. Alle elever skal oppleve å være en betydningsfull del av fellesskapet. For at elever skal ha det trygt og godt skal alle oppleve mestring, tilhørighet og trygghet hver dag. Dette må skje i robuste fellesskap som omfatter de fire dimensjonene for inkludering:
I Drammen skal alle barn og unge møtes av autoritative ansatte fordi det har positiv effekt på elevenes sosiale og emosjonelle utvikling. I det autoritative perspektivet er det to sentrale dimensjoner; 1. relasjonsvarme og 2. tydelighet, krav og forventninger. For å være en autoritativ voksen må den voksen kunne balansere disse to slik at det er en dynamikk mellom relasjon og krav/forventninger i møte med elevene. Den autoritative voksne befinner seg høyt på begge disse dimensjonene, og den utfører en «varm grensesetting» (Roland, 2021).
Alle skolene i Drammen jobber systematisk med å utvikle sosiale ferdigheter og emosjonell kompetanse hos barn og unge. Skolens ansatte vil gjennomgå opplæring og kompetanseheving knyttet til autoritativ tilnærming. Skolens ansatte vil få kompetanseheving knyttet til autoritativ tilnærming. Dette innebærer å utvikle ferdigheter i det å bygge relasjoner, bruke anerkjennende kommunikasjon, ha gode strukturer slik at den ansatte skaper trygghet og forutsigbarhet i klasserommet og kan håndtere elevatferd. Gjennom den autoritative voksenstilen vil elevene ha gode rollemodeller med hensyn til sosiale - og emosjonelle ferdigheter, og vil være viktig for det systematiske arbeidet skolene skal gjøre med å utvikle elevenes sosiale- og emosjonelle kompetanse.
Ved å styrke elevmedvirkningen ønsker vi å fremme en inkluderende skolekultur, hvor elevenes stemmer blir hørt og deres perspektiver tas på alvor. Elever som har mulighet til å medvirke i skolen er mer motiverte, lærer mer og har et bedre skolemiljø. For å sikre dette må skolene videreutvikle gode arenaer for samarbeid mellom elever, lærere og andre voksne som er involvert i skolen.
De ansatte jobber sammen og deler erfaringer, de lærer av hverandre og utvikler nye ideer for å fremme elevmedvirkning. Elevene får opplæring, veiledning og støtte i når og hvordan de kan medvirke, hvorfor det er viktig at de medvirker, slik at de blir trygge på egen rolle og muligheter for medvirkning.
Ansatte i Drammensskolen skal være bevisste på de fire dimensjonene for inkludering i planlegging og gjennomføring av aktiviteter for å skape en mer inkluderende skole for alle elever. Sosial og emosjonell kompetanse er viktig for elevenes trivsel, læring og utvikling. Når elevene har god sosial og emosjonell kompetanse, er de i bedre i stand til å:
Det gis kompetanseheving knyttet til inkludering, og skolen har plan for systematisk arbeid med både sosiale, faglige, kulturelle dimensjoner. For å sikre at skolene jobber med utvikling av sosial og emosjonell kompetanse hos elevene må ansatte få mulighet til kompetanseheving innenfor aktuelle temaer.
Skolenes arbeid med samarbeidslæring vil kunnestøtte i dette arbeidet.
Gode klasseledere er lærere som gir emosjonell støtte ved å skape et positivt klima, viser sensitivitet for elevenes behov og verdsetter elevenes livsverden. De organiserer undervisningen ved å håndtere elevatferd, skaper gode overgangssituasjoner, har høy grad av elevaktivitet og minst mulig negativt klima i fellesskapet. De gir god læringsstøtte der de blant annet skaper gode vurderingssituasjoner, har variasjon i undervisningen, har søkelys på ulike læringsstrategier og skaper god undervisningsdialog mellom elever (Universitetet i Stavanger). Gode klasseledere bidrar til å skape en skole som er trygg, inkluderende og støttende for alle elever.
Alle skolene i Drammen jobber systematisk med å utvikle sosiale ferdigheter og emosjonell kompetanse hos barn og unge. Elevene må få mulighet til å øve i trygge omgivelser, de må få veiledning i ulike sosiale situasjoner og de må være omgitt av voksne som er gode rollemodeller.
Skolens plan for trygt og godt skolemiljø beskriver skolens mål, rutiner og tiltak for å ivareta elevens rett til trygt og godt skolemiljø. Planen er forankret i skolens verdier og i opplæringsloven, og inneholder en forbyggende del og en del som omhandler aktivitetsplikten.
Skolene har laget lokal plan med bakgrunn i kommunens Handlingsplan for trygt og godt skolemiljø (EQS). Det er skoleeiers ansvar at alle skolene har laget en lokal plan, og at denne er forankret i opplæringsloven og kommunens styringsdokumenter. Skoleeier har ansvar for å iverksette den kommunale Handlingsplanen på alle skoler, og skolen har ansvar for å iverksette skolens lokale plan slik at alle ansatte har kompetanse og kan rutinene som gjelder trygt og godt skolemiljø på skolen.
I grunnmuren for Drammensskolen står det at foreldre er en ressurs i skolens oppdrag med både utdanning og danning. Et godt samarbeid mellom hjem og skole er viktig for elevenes trivsel, mestring og læring. Foreldre skal oppleve at de blir involvert og kan bidra aktivt i elevenes skolegang. Dette forutsetter god kommunikasjon og gjensidig tillit (LK20).
God kommunikasjon er et av våre viktigste verktøy for å lykkes med foreldresamarbeidet, og i Drammensskolen skal dialogen preges av god kvalitet, anerkjennelse og profesjonalitet. Veilederen vil være med på å styrke ansattes kompetanse til å kommunisere godt og tilpasset om elevens sosiale og faglige læring. Skolen lager strukturer slik at foreldrene er med å skape sterke fellesskap der det er plass til alle.
Drammensskolen sikrer gode overganger for elevene ved å legge til rette for at elevene opplever mestring når de går fra det kjente til det ukjente. Kommunen har utarbeidet overgangsrutiner. Det utarbeides også en veileder som skal sikre godt innhold og kvalitet i overgangene.
Planene skal sikre at skolenes ledelse legger til rette for god planlegging, god informasjonsoverføring og samarbeid på tvers av nivåer og fag, samtidig skal det være tydelighet på hva som kjennetegner god kvalitet i overgangene. Forutsigbarhet og medvirkning bidrar til å skape trygghet og opplevelsen av å få støtte til å finne seg til rette i nye omgivelser.
Skoleeier skal følge opp og veilede, samt støtte skolene i å ha god kvalitet og en felles praksis som ivaretar kontinuitet i opplæringsløpet. Skoleeier etablerer samarbeidsarenaer som ivaretar samarbeid og medvirkning med alle som er involvert i overgangene.