en lyspære som sprenger med flere farger.

Mål og strategiske grep

Strategien er inndelt i fire faser. Hver fase inneholder mål og strategiske grep. De strategiske grepene er forankret i et kunnskapsgrunnlag. Mer konkrete tiltak utarbeides eventuelt i egne handlingsplaner. De fire fasene skal sikre en gradvis oppbygging av innovasjonskapasitet.

Oversikt over faser og strategiske grep:

  • Innovasjonsstrategien er vedtatt.
  • Et eget innovasjonslag er etablert.
  • Arbeidet med felles begrepsforståelse er påbegynt.
  • Innovasjonsarbeidet kobles på allerede etablerte strukturer og møtearenaer.
  • Strategiske samarbeidsaktører er kartlagt.
  • Større innovasjonsløp blir vurdert og besluttet i forbindelse med behandlingen av handlings- og økonomiplanen.
  • Plan for innovasjonskompetanse er utarbeidet. 
  • Innovasjonsløp er iverksatt.

Les mer om en god start

  • Plan for innovasjonskompetanse er aktivert.
  • Strategiske  samarbeidsaktører for innovasjon er involvert.
  • Innovasjon er innarbeidet i  styrings- og utviklingsmodellen.
  • Eventuelle nye arenaer for innovasjon er beskrevet.
  • Innovasjon er del av lederavtalen.
  • Ytterligere innovasjonsløp er utarbeidet og iverksatt.
  • Det er tatt stilling til om større innovasjonsløp skal være del av porteføljestyringen.

Les mer om bredere involvering

  • Evaluering og justering av strategien er gjennomført.
  • Satsingsområder for innovasjon er tydelig definert (som en del av revisjonen) og gir merkbar samfunnseffekt.
  • Utvalgte innovasjonsløp er skalert opp til full anvendelse.
  • Nye spesifikke innovasjonsløp er utarbeidet og aktivert.
  •  Innovasjonsløp iverksatt i 2024 og 2025 som ikke gir verdi, er avsluttet.
  • Bevisst opptrapping for mer strategisk innovasjon er gjennomført.

Les mer om skalering og evaluering

  • Strategiske innovasjonsløp er aktivert.
  • Nye metoder er kvalitetssikret.
  • Endrede verdikjeder er prøvd.
  • Endret organisering for innovasjon er etablert.
  • Plan for innovasjonskompetanse er evaluert og justert.

Les mer om strategisk innovasjon