en lyspære som sprenger med flere farger.

Behovet for innovasjon

Nye løsninger med større samfunnseffekt

Norge er et godt land å leve i, og offentlig sektor nyter høy tillit i befolkningen (OECD «Trust in government» (2022)). Fremover vil bærekraften i det norske velferdssamfunnet utfordres. Det økonomiske handlingsrommet blir mindre og  samfunnsutfordringene mer komplekse. For å opprettholde et bærekraftig og best mulig velferdssamfunn må det  tenkes nytt. 

Det er stor oppmerksomhet nasjonalt og internasjonalt på å utvikle en mer handlekraftig og innovativ offentlig sektor. 

Fra nasjonalt hold blir kommunene oppfordret til: 

  • mer prøving og feiling
  • å utvikle ledere som i større grad viser vei for å møte utfordringer og behov
  • å etablere strukturer, prosesser og andre arbeidsrelaterte forhold som bidrar til nytenking og innovasjon

Drammen kommune kjenner seg igjen i det generelle utfordringsbildet. Kommunen må fremover både effektivisere den daglige driften så langt det lar seg gjøre, og legge til rette for utvikling og nye løsninger som sikrer en mest mulig bærekraftig velferds- og samfunnsutvikling. Å gjøre mer av det samme som i dag vil ikke være 
tilstrekkelig. 

Klima- og miljøutfordringer, demografiske endringer, økende omsorgsbehov, mangel på arbeidskraft, større levekårsutfordringer og mer utenforskap er bare noen av de store og sammensatte utfordringene kommunen må håndtere og løse på nye måter. Evnen til å utvikle nye løsninger med større samfunnseffekt vil bli stadig mer avgjørende.

For å møte denne nye hverdagen må vi etablere et mer systematisk og helhetlig innovasjonsarbeid enn det vi har i dag. Vi må komme fram til løsninger som sikrer en mer hensiktsmessig balanse mellom drift og utvikling og som i større grad utnytter de ressursene vi har samlet som kommune og lokalsamfunn. Innovasjonsarbeidet skal styrke hverdagsinnovasjonen og bidra til at kommunen får  nok kraft til å gå løs på de store samfunnsutfordringene på nye måter. 

Utfordringer ved innovasjonsarbeid

Det er utfordrende å innføre fornyelse og innovasjon samtidig som vi opprettholder vanlig drift. En av utfordringene handler om at det vi gjør hver dag, alltid vil få høy prioritet. Dette gjelder særlig når ressursene er knappe og det skjer mye på en gang. I tillegg er vi styrt av våre vaner, vår atferd og en allerede kjent praksis. For å få plass til noe nytt må vi ofte avlære det gamle og trygge. Denne typen endring kan være krevende og medføre motstand i organisasjonen.

En annen utfordring er at innovasjon krever andre styringsog ledelsesprinsipper enn de som vanligvis gjelder i etablerte driftsorganisasjoner. Innovasjon utfordrer det etablerte tankesettet og krever at vi åpner opp og tenker nytt rundt kommunal forvaltning og det vi leverer av tjenester og tilbud til våre innbyggere. Vi er derfor like  opptatt av hvordan vi som organisasjon skal tenke rundt fornyelse av egen praksis, som vi er av nye og verdifulle løsninger for våre innbyggere.

Innovasjonsstrategien  støtter alt utviklings- og forbedringsarbeid

Strategien vil sette innovasjon på dagsorden, gradvis tilrettelegge for mer systematikk og kompetanse - og på sikt nødvendige forutsetninger for et mer strategisk innovasjonsarbeid i kommunen som helhet. 

Kommunesektorens organisasjon (KS) forklarer innovasjon som noe som er nytt, nyttig og nyttiggjort. 

Strategien tar utgangspunkt i nåværende rammebetingelser og identifiserer grep som over tid vil styrke vår innovasjonskapasitet internt og i samarbeid med eksterne samarbeidspartnere og støttespillere. 

Å bygge innovasjonskapasitet handler om å etablere nok kraft i organisasjonen til å lykkes med innovasjonsarbeid – ikke bare én gang – men gang på gang. 

Dette innebærer at organisasjonen stadig blir bedre rigget til å identifisere behov og gripe muligheter - enten det er på individ- eller samfunnsnivå. 

Vi må også utvikle en mer innovasjonsvennlig kultur som heier på nye løsninger og som tåler at ikke alle innovasjonsløp lykkes - og at vi gjør feil.

Behovene må beskrives av de menneskene og de gruppene som løsningene skal treffe. Det betyr at vi må må jobbe enda mer med involvering, medvirkning og samskaping.

Det er viktig å understreke at selv om strategien vektlegger innovasjonskapasitet og et mer systematisk innovasjonsarbeid, er hensikten også at den skal forsterke og underbygge alt det gode utviklings- og forbedringsarbeidet som allerede foregår i kommunen. Strategien skiller derfor i liten grad på hva som er innovasjon, utvikling og generelle forbedringer – så lenge arbeidet gagner kommunen og våre innbyggere. 

Strategien er i første omgang et administrativt styringsdokument med betydning for alle ledere og medarbeidere i Drammen kommune, men som også skal prege oss i samarbeidet vi med omverdenen. Ledere har en nøkkelrolle i arbeidet. De må vise vei, ta nødvendige grep og legge til rette for at engasjerte ansatte kan bruke mer av  sin kompetanse til å utvikle kommunen og drive innovasjon.

Innovasjonsstrategien ses sammenheng med arbeidsgiverstrategien som harinnovasjon, ledelse og kompetanse som sine tre pilarer.

Drammen kommune skal være  nytenkende

Drammen kommune har «nytenkende» som én av sine kjerneverdier. Det å være nytenkende er en forutsetning for innovasjonsarbeidet. Innovasjonsstrategien vil derfor også være et verktøy for å få konkretisert og levendegjort denne kjerneverdien. Det å være nytenkende, finne nye tilnærminger og løsninger og drive innovasjon, ses i sammenheng og understøtter hverandre. 

Strategien skal ses i sammenheng med kommunens vedtatte planer og strategier. Drammenstrender og handlings- og økonomiplanen peker på flere av de utfordringene som denne strategien skal bidra til å løse. Det er ikke mulig å ha full oversikt over hvilke nye løsninger som kommer, men kommunen kan ikke bare kan vente å se eller  fortsette akkurat som før.