Ansatte stilt opp med Ypsilon bro i bakgrunnen.

Arbeidsgiverpolitikk

Drammen kommunes verdier er nær, inkluderende og nyskapende. Visjonen er “et godt sted å leve”. Arbeidsgiverpolitikk er definert som alle de handlinger, holdninger og verdiene ledere utøver i relasjon til sine medarbeidere hver eneste dag. For å være en attraktiv arbeidsgiver må verdiene og visjonen vår være synlig i denne samhandlingen.  

Drammen kommunes arbeidsgiverpolitikk skal bidra til at alle våre virksomheter oppfyller sitt samfunnsoppdrag ved å rekruttere, utvikle og beholde de kompetente medarbeiderne som vi har behov for nå og i fremtiden.  Arbeidsgiverpolitikken viser den retningen vi i Drammen kommune ønsker å gå, og hvilke satsinger som er viktige for oss fremover for å kunne være konkurransedyktige.  

Drammen kommunes styrings- og utviklingsmodell, delegeringsreglement og lederprinsippene beskriver hvordan vi utøver ledelse i relasjon til medarbeiderne våre, og hvordan mål og resultater skal måles og følges opp. De personalpolitiske retningslinjer, lønnspolitikken, innovasjonsstrategien, rekrutteringsstrategien og kompetansestrategien skal understøtte virksomhetenes arbeid med å rekruttere og beholde nødvendig arbeidskraft. De er derfor viktige strategiske dokumenter som sier noe om oss som arbeidsgivere. Vi skal ha et trygt og godt arbeidsmiljø, med et systematisk HMS-arbeid der både arbeidsgiver, arbeidstaker, verneombudstjenesten og arbeidstakerorganisasjonene er deltagende parter.  

Kommunestyret har det overordnede ansvaret for arbeidsgiverpolitikken, som ivaretas av kommunedirektør. Kommunedirektøren skal sammen med sine ledere, medarbeidere, tillitsvalgte og vernetjenesten sørge for at politiske føringer iverksettes og at fastsatte mål oppnås. Lederne i Drammen kommune er arbeidsgivers representanter. De utøver tillitsbasert ledelse, er nysgjerrige og setter retning slik at virksomhetene når sine mål.