Fakta om Spiralen
- Lengde: 1650 meter
- Stigning 10 %
- Runder: 6,5
- Diameter: 70 meter
- Høyde mellom etasjene: ca. 20 meter
- Høyde kjørebane: ca. 4.5 meter på det høyeste og minkende ned mot veggene
- Bredde kjørebane: ca. 9 meter
- Åpningstid
Spiralen er Drammens mest kjente turistattraksjon. Gjennom en spiralformet tunnel opp gjennom fjellet kommer du deg til Spiraltoppen og den vakre utsikten over Drammensdalen.
Spiralen ble bygget i perioden 1953–1961 etter en ide fra byingeniør Eivind Olsen.
Innkjørselen til Spiralen ligger i et opprinnelig steinbrudd. Da Drammen i 1950-årene skulle anlegge to nye gater, Rosenkrantzgata og Bjørnstjerne Bjørnsons gate, trengte de store mengder stein til anleggene. Byingeniør Eivind Olsen kom med ideen om å gjøre steinbruddet til en attraksjon ved å sprenge en spiraltunnel innover og oppover i berget opp til Spiraltoppen.
Spiralen ble åpnet av Kong Olav til Drammens byjubileum i 1961.
Etter å ha kjørt seks og en halv runde opp gjennom fjellet, kommer du til Spiraltoppen. Her har du flott utsikt over byen. Du kan også se opp mot Krokstadelva og Mjøndalen og helt til Blefjell i vest, over til Konnerud og Strømsåsen, Fjell, Åskollen, Drammensfjorden, nederste del av Lierdalen og over til Asker.
Spiraltoppen er et yndet sted som utgangspunkt for turer i Bragernesåsen og innover i vakre Finnemarka. Her er det turer på kryss og tvers innover i marka. På få minutters gange kommer du til friluftsmuseet, her kan du oppleve en rekke gamle tømmerhus som skal illustrere tidligere tiders gårdsdrift og bygningstradisjoner i Buskerud.
En statue av skilegenden Torleif Haug er plassert på Spiraltoppen. Haug ble regnet som verdens beste skiløper på 1920-tallet, og tok tre olympiske gull i de første oplympiske vinterleker. Etter først å ha representert Lier Skiløberforening, representerte han Drammens Skiklub og deretter Drafn fra 1916. Torleif Haug vant Holmenkollrennet hele seks ganger. Torleif Haugs minneløp, også kalt Hauern, har blitt arrangert i Finnemarka siden 1966.
På Spiraltoppen er det også en cafe/restaurant med uteservering.
Siden tunnelen sto klar i 1961 har tunnelen blitt oppgradert med noe fjellsikring, det har blitt lagt asfalt, byttet lysanlegg og skilter, men i hovedsak har tunnelen framstått slik den gjorde fra åpningen for 60 år siden.
Da brannvesenet utførte tilsyn i Spiralen i 2014, kom det avvik i tilsynsrapporten. Med bakgrunn i det måtte et oppgraderingsprosjektet gjennomføres. Det besto av sikkerhetsmessig og en bygningsmessige oppgradering av tunnelen. Tunnelen har fått lysinnstallasjoner og Spiraltrollet er tilbake med hele familien.
For å få opp høye busser, må det ikke bare utvides i høyden, men også i bredden for at to busser skal kunne møtes. I ytterkurven er det en sjakt som tangerer hver etasje hele veien fra bunn til topp. Det er derfor umulig å utvide ytterkurven. En utvidelse innover vil gi enda skarpere svingradius.
Utvidelse av tunellen er ansett som svært teknisk krevende på grunn av den nevnte geometrien. Videre har Spiralen en unik historie og utrykk som det er viktig å ivareta på best mulig måte.
Omtrent midt i Spiralen er det en rømningstunnel som kommer ut på Thurmans vei et par hundre meter overfor Åspaviljongen.
Det er ikke heis i tunnelen.