Områdereguleringen for Berger er en omfattende plan som dekker store deler av Berger-området sør i Drammen kommune. Området er unikt med sitt karakteristiske landskap og et kulturhistorisk miljø av stor verneverdi.
Hovedformålet med planarbeidet er å samordne og oppdatere gjeldende reguleringsplaner i området. Denne "ryddejobben" er nødvendig fordi Berger dekkes av flere ulike planer fra 1980-tallet med ulik bruk av (utgått) lovverk. Det er også gjort mange endringer i disse planene. En ny og felles plan bygget opp etter dagens lovverk vil gjøre framtidig saksbehandling enklere.
Andre formål med planarbeidet som det ble tenkt ved oppstarten i 2019 var:
En områdereguleringsplan er en plan som avklarer arealbruken i et større område. Eksempel på arealbruk kan være bebyggelse, landbruk, grøntområder og mye mer. Områdereguleringsplaner kan inkludere eller gi føringer for mindre planer – detaljreguleringsplaner - innenfor dette området. Områdereguleringsplaner utarbeides av kommunen.
I mange områdereguleringsplaner er det også krav til utarbeidelse av planprogram. Et planprogram redegjør for formålet med planarbeidet, opplegg for medvirkning, planprosessen og behovet for utredninger.
Planarbeidet startet i 2019. Det første folkemøtet ble gjennomført i september 2019. Planprogrammet lå ute til høring i perioden 25. juli til 20. september 2019, og ble fastsatt i kommunestyret 28. april 2020.
Det ble gjennomført tre utredninger og en arkeologisk registrering. Alle utredninger kan leses i vedlegg til 1.gangsbehandlingen.
Her kan du lese en kort oppsummering av de tre utredningene:
I 2020 ble det utarbeidet DIVE-analyse for hele planområdet med særlig fokus på Berger-bukta. Senere, i mars 2022 ble det gjennomført en større kartlegging av kulturmiljøer i tidligere Svelvik kommune som også omfattet Berger-området. Kartleggingen ble utarbeidet som en del av grunnlaget for ny kommuneplan for Drammen kommune.
I forbindelse med DIVE-analyse ble det gjennomført en omfattende medvirkningsprosess. Da denne sammenfalt tidsmessig med covid-restriksjoner, ble det benyttet gjestebudmodellen.
DIVE-analysen og medvirkningsprosessen viste både hvilke bygninger og områder som hadde størst kulturminneverdi og var mest verdsatt av lokalbefolkningen. De viste også stort lokalt engasjement for temaet.
Viken fylkeskommune gjennomførte arkeologisk registrering i 2022, med konklusjon at det ikke ble gjort funn av automatisk fredete kulturminner i planområdet.
Det ble kartlagt naturkvaliteter på land og i vann, både i Bergerelva og i Bergerbukta. Kartleggingen ble lagt til grunn for forslag til lokalisering av småbåthavn. Det ble undersøkt tre alternative lokaliseringer og anbefalt å gå videre med det minst konfliktfylte alternativet ved Berger brygge.
Utredningen ble gjennomført som en skrivebordstudie basert på data fra NGU. Det ble ikke gjennomført stedsundersøkelser eller boringer på stedet og utredningen resulterte i et aktsomhetskart for området.
Store deler av planområdet ble lagt inn i aktsomhetskartet som faresoner for elveflom, kvikkleireskred og steinsprang.
Hovedfokuset i planarbeidet har vært vern av kulturmiljøet av veldig høy verneverdi og samordning av mange reguleringsplaner av eldre dato, dagens faktiske bruk av områder og føringer i kommuneplanen.
I planforslaget til 1. gangsbehandling ble det foreslått følgende ny arealbruk:
Ifølge politisk vedtak i gamle Svelvik kommune, skulle etablering av småbåthavn på Berger innarbeides i områdereguleringen for Berger. Småbåthavn skulle brukes i sommerhalvåret.
En av to gamle tekstilfabrikker på Berger har vært regulert til næring, men har stått tom og uten bruk i mange år. Det er ønskelig med mer fleksibel bruk av disse bygningene som for øvrig har veldig høy kulturhistorisk verdi. Området for nedre fabrikk inngår i planen med krav til detaljregulering – det betyr at området ikke kan utvikles uten at det foreligger en annen, mer detaljert reguleringsplan.
En ny løsning for myke trafikanter langs Bergerveien ble ikke tegnet i detalj, dette etter anmodning fra fylkeskommunen. Samferdselsarealer langs Bergerveien fra gjeldende planer videreføres i planforslaget slik at arealet kan detaljprosjekteres av fylket.
Snuplass for buss ble innarbeidet i planforslaget etter innspill fra fylkeskommunen. Denne er plassert vest i planområdet på grense til Vestfold fylke og er beregnet for bussene som kjører fra Drammen.
Oppgradering av bussholdeplassen i Bergeråsen ble gjennomført av Drammen kommune i løpet av den tiden det jobbes med planforslaget og den nye løsningen ble innarbeidet i plankartet. Planforslaget sikrer også muligheten for fremtidig oppgradering av veger i Bergeråsen.
Etter forespørsel fra grunneiere, ble noen eiendommer i sørvest i planområdet i grense mot Leina i Holmestrand kommune foreslått omregulert fra boligformål til fritidsbebyggelse. Bakgrunnen for at kommunen åpnet for dette er at eiendommene har en krevende atkomstvei som ikke er forenlig med bruk til boligformål. Grunneier har bekostet alle nødvendige utredninger av formålsendringen.
Planforslaget ble 1.gangsbehandlet i formannskapet 21. mars 2023 og lagt ut til offentlig ettersyn fra 2. april til 20. mai 2023. Det kom inn 37 merknader hvorav to innsigelser. Disse kan leses i kommunens innsynsløsning. Bruk «Områderegulering for Berger» som søkeord. Det ble avholdt informasjonsmøte i høringsperioden (2023).
Det ble mottatt innsigelser fra henholdsvis Statsforvalteren og NVE. Det ble gjennomført flere møter med myndighetene og det ble drøftet forskjellige forslag til løsninger.
Her er en kort oppsummering av innsigelsene:
Innsigelse fra Statsforvalteren gjaldt plassering av småbåthavn ved Berger. Statsforvalteren mente at «nasjonale og regionale interesser knyttet til svært viktige naturtyper blir vesentlig tilsidesatt dersom det anlegges småbåthavn i det planlagte området». Videre dialog med Statsforvalteren viste at ingen av områdene ved Berger ville blitt akseptert uansett plassering eller omfang av det planlagte tiltaket.
Innsigelse fra NVE gjaldt naturfarer. I henhold til bestemmelsene til planforslaget, kunne det bygges inntil 3 nye boenheter samt tilbygg og mindre byggetiltak innenfor området uten krav til detaljregulering. NVE viste til rundskriv H-5/18 og at områder der det åpnes for direkte utbygging måtte være ferdig utredet på siste plannivå. Foreliggende utredning av naturfarer var ikke tilstrekkelig detaljert, derfor mente NVE at områdereguleringsplanen åpner for direkte utbygging uten at sikkerheten var tilstrekkelig ivaretatt.
Innsigelsen fra Statsforvalteren ble trukket etter at ny småbåthavn ble tatt ut av planforslaget.
For å imøtekomme krav fra NVE ble det innarbeidet bestemmelser tilsvarende dem som ble innarbeidet i forslaget til ny kommuneplanens arealdel for Drammen kommune. Bestemmelsene krever regulering for utbygging innenfor faresoner for flom og skred. På bakgrunn av de nye bestemmelsene ble innsigelsen fra NVE trukket.
Hovedtemaer i planforslaget:
Det jobbes med å gjennomgå og kommentere alle innkomne merknader fra høringsperioden og nødvendige endringer innarbeides i planforslaget. Når planforslaget er ferdig bearbeidet, legges det frem for politisk sluttbehandling.