Det tredje arbeidsverkstedet fant sted 28. oktober. Tema for verkstedet var «Hva betyr det for valgene som skal tas i kommunedelplanen?».
Verkstedet ble innledet med en kort presentasjon om hvor vi er i prosessen. Deretter holdt Yngve Carlsson et innlegg med et historisk og sosiologisk blikk på Gulskogen/Strømsgodset.
I etterkant av verksted 2 er verdigrunnlaget bearbeidet med utgangspunkt i innspillene fra verkstedet. Det reviderte verdigrunnlaget ble presentert i starten av verkstedet:
Vi har mange steder for fellesskap, aktivitet og rekreasjon for alle. Stedene er ute og inne, organiserte og uorganiserte, gratis og kommersielle.
Motsetninger i samspill gjør Gulskogen unikt. Vi har industri, boliger og handel side om side. Det er kort veg til elva, marka og toget, og vi kan sykle overalt.
Det vi verner om og som gir identitet er idretten, mangfoldet, lokalsamfunnet, uteområdene og historien.
Det som knytter oss til historien er Gulskogen gård, Sundhaugen, industrien, jernbanen og småhusområdene.
Målet med oppgavene var å få større forståelse for og kunnskap om hva de ulike alternativene vi har fått innspill om kan ha å si for den videre utviklingen på Gulskogen, spesielt innenfor samfunnsbehov som kulturtilbud, frivillighet, skole, nærmiljøfunksjoner og idretts- og aktivitetsanlegg. I tillegg var målet å forstå hvor og hva hjertene på Gulskogen er og få innspill til hvordan de kan forsterkes på kort sikt.
Arbeidet i verkstedet ble gjennomført som gruppearbeid på fysiske kart på bordet. Som underlagskart til alle oppgavene var det tatt utgangspunkt i kartet med overordnete system og strukturer av veger, forbindelser og områder med bebyggelse fra verksted 2, supplert med innspill fra de forrige verkstedene om viktige forbindelser, akser og grøntområder.
Hver gruppe fikk utdelt kart der de ulike tomtealternativene som det kom innspill om i de forrige verkstedene for framtidige offentlige bygg for samfunnsbehov var markert. I tillegg fikk hver gruppe brikker som representerte ulike størrelser for bygninger og utearealer som flerbrukshall, to varianter av skole, helsebygg, bydelshus mv.
Ved hjelp av å plassere brikkene på kartet diskuterte gruppene hvilke konsekvenser de ulike alternativene har, ved hjelp av disse spørsmålene:
Hver gruppe fikk utdelt et kart der de ulike tomtealternativene som det kom innspill om i de forrige verkstedene for idretts- og aktivitetsanlegg var markert. I tillegg fikk hver gruppe brikker som representerer ulike størrelser for bygninger og arealer; flerbrukshall med uteareal, fotballbaner (11er, 7er og 5er-bane), nærmiljøanlegg (3 ulike størrelser), klubbhus med utearealer.
Ved hjelp av å plassere brikkene på kartet diskuterte gruppene hvilke konsekvenser de ulike alternativene har, ved hjelp av disse spørsmålene:
Gruppe 1
Samfunnsbehov
Idretts- og aktivitetsanlegg
Gruppe 2
Samfunnsbehov
Gruppen gjorde først en analyse av det å bo på Gulskogen i framtiden.
Idretts- og aktivitetsanlegg
Gruppen var opptatt av å legge nærmiljøanlegg og ball-løkker i de tverrgående strukturene fra øst til vest. De var også opptatt av at man kunne vende banene på Gulskogen idrettsanlegg for å få plass til en bane til. Her la de også et klubbhus ut i tomtene mot syd, og mot nord, langs elva la de et ungdomshus med utearealer som passet til annen aktivitet som ikke dreide seg om klassiske idretter, men mer egenorganisert og «street» aktivitet. Gruppen la et nærmiljøanlegg nederst mot Pølsesvingen, som knyttet seg til elva og det å komme tett på vannet, med mulighet for bading og annen fysisk aktivitet.
Utenfor planområdet, foreslo gruppa å legge mer grønne uteoppholdsarealer og baneflater i tilknytning til Gulskogen skole.
Gruppe 3
Samfunnsbehov
Gruppen diskuterte samfunnsbehov både før og etter oppgave 1b.
Variant 1:
Beholde/videreutvikle Rødskog skole
Legge til flerbrukshall ved siden av
+ utnytte eksisterende lokaler
+ utnytte nærhet eksisterende baner idrett
+ historisk forankring (skole som har vært der lenge)
- må rive eksisterende bebyggelse, klar ulempe for beboere/huseiere
Variant 2:
Arbojordet benyttes til offentlige bygg. Det kan være i en kombinasjon med boliger. Kan samlokaliseres med flere offentlige funksjoner som helsebygg, eldreboliger, barnehage (alternativt eldreboliger fin lokalisering ved elva)
+ areal til å få inn flere funksjoner, synergi
- ved etablering av nye bygg i området skulle det plasseres andre steder på Gulskogen slik at flere får nærhet til slike tilbud?
Variant 3:
(etter å ha sett på oppg 1b)
Premiss at to eksisterende barneskoler beholdes. Ny skole (en tredje skole) enten på Arbojordet eller ved Axel Andersen (har nye beboere i fremtiden). Det ble foreslått at man kunne vurdere om en av de tre skolene skulle være en rendyrket ungdomsskole.
+ Tilbud til flere i bydelen
Idretts- og aktivitetsanlegg
Utvide eksisterende SIF-anlegg.
+ Nærhet til eksisterende
- Burde det vært mer slik aktivitet flere steder
Det ble diskutert om baner kunne legges flere steder, men fokuset lå på å ha det i nærheten av nåværende område (utnytte arealene bedre).
Gruppe 4
Samfunnsbehov og idretts- og aktivitetsanlegg
Gruppen diskuterte oppgave 1a og 1b samlet.
Det var en viss skepsis til høye bygg i tomten i midten (Arbojordet) / historiske aksen. For mange bygg gjør at området mister identitet. En grønn park med mange funksjoner for alle aldersgrupper ønsket alle seg. Det ble også snakket om viktigheten for hele Gulskogen av å bevare bygningstypologi / identitet i eksisterende boligfelt. Tomter «mellom husene» må ikke bygges ned av flermannsboliger som bryter med stedets identitet.
Å samle samfunnsbehov i nærhet til idrettsanleggene vil være veldig positivt. Samtidig kan plassering av alle samfunnsfunksjoner på en plass (ved idrett) føre til «sorte hull» med manglende innhold dersom alle samfunnsfunksjoner ble konsentrert på et sted.
Bygninger med samfunnsoppgaver som helse ble mer jevnt fordelt mellom de to nordligste tomtene. Skolebygg kan med fordel knyttes til idrettsarenaer. Idrett skjøtter sine anlegg bedre enn kommunen. Nærmiljøanlegg, park og helse-funksjoner kan hovedsakelig ligge på Arbojordet. Gruppen diskuterte fordeler og ulemper med bygninger på Arbojordet. Her var det viktig å få plass til både park, møteplass, lek og helse/pleie og omsorg. Ønske om et område med identitet, grønnstrukturer, lek og viktige funksjoner som kommer alle til gode. Den historiske aksen blir godt bevart dersom det ikke blir for høye bygninger på tomten. Det ble diskutert om bygningene kunne skjerme uteområdene mot trafikkstøy og om uterommene ble store nok med bygninger på tomten.
Gruppen diskuterte at man må ta høyde for befolkningsveksten og at det kommer mange nye boliger. Det blir behov for mange skoler. Gruppen diskuterte om det var hensiktsmessig med en stor skole eller flere små skoler.
Det ble sett på muligheten for å snu fotballbanene i sør. Da kunne man få inn enda flere fotballbaner. Høvleritomta ble tatt i bruk til nye bygg for samfunnsbehov.
Idretts- og aktivitetsanlegg må fange opp også de som ikke liker idrett (uorganisert aktivitet).
I det endelige alternativet ble skolene mer jevnt fordelt i området. Arbojordet ble holdt åpent for park, helse, møteplass og et område som kommer alle innbyggere og folkehelsen til gode.
Gruppe 5
Samfunnsbehov og idretts- og aktivitetsanlegg
Gruppa hadde mange ulike alternativer og løsninger på alle oppgaver. Generelt var det en bred og engasjert diskusjon omkring temaene rundt dette bordet. Mange deltakere med godt historisk innblikk og erfaring som var opptatt av fremtiden. Mye av diskusjonen gikk på plassering av skole og aktivitetsflater, samt utnyttelse av Arbojordet til helårlig aktivitetsflate.
Skole ble konsekvent plassert på tomta mellom Arboalleen og Arbojordet. Gruppa plasserte ikke skole på Slakter Andersen-tomta.
Ønske om å utnytte arealet hvor Rødskog skole og omsorgsboliger ligger til aktivitetsflater og et kombinasjonsbygg med flerbrukshall, helsebygg og mulig møteplass.
Aktuelt å åpne opp ned mot elven, plassering av helsebygg, gjerne i kombinasjon med kultur, kafe, møtepunkt for eldre
Viktig å holde Arbojordet grønt! Her kan det plasseres aktivitetsflater, gjerne 5’er og 7’er fotballbaner, sykkelløype, lekeområder, basketballbane og muligheter for enkel skiløype om vinteren
Flytte eksisterende barnehage på Gulskogen idrettsplass til slakter Andersen-tomta. Dette kan gi en mye bedre utnyttelse av idrettsplassen til fotball- og aktivitetsflater
Mulig anlegge en 5’er bane ved lekeplassen i Rødgata
Generelt var det et ønske om å se mer helhetlig på hele Gulskogen, ikke bare Gulskogen Nord. Avstandene er små, og det er mange arealer utenfor Gulskogen Nord som man også kunne finne plass til aktuelle samfunnsmessige bygg, idretts- og aktivitetsarealer, og kanskje også skole.
Gruppe 6
Samfunnsbehov
Det var god og positiv stemning i gruppa underveis i arbeidet med oppgavene.
Idretts- og aktivitetsanlegg
Gruppen mener at idretten må samles på ett sted og hvis flerbrukshall ligger i tilknytning til idrettsbanene, trenger ikke flerbrukshallen eget uteareal, men kan bruke idrettsbanene som uteareal.
Barneskolen bør også ligge ved flerbrukshallen.
Dilemmaer:
Gruppe 7
Samfunnsbehov og idretts- og aktivitetsanlegg
Gruppen jobbet med oppgave 1a og 1b samtidig, for å synliggjøre viktigheten av sammenheng mellom offentlige bygg (helse og skole) og idretts- og aktivitetsanlegg. Gruppen utviklet to ulike alternativer for plassering av både offentlige bygg og idretts- og aktivitetsanlegg i området. Gruppen hadde generelt mindre fokus på idrett enn på aktivitetsanlegg og offentlige bygg. I tillegg utviklet gruppen et tredje alternativ med klubbhus spredt rundt på Gulskogen.
Oppsummert fra verksted 1 og 2 er hjertene på Gulskogen stedene for fellesskap:
Alle gruppene fikk utdelt et kart der hjertene som det kom innspill om på verksted 1 og 2 var markert.
I første del av oppgaven skulle hver gruppe diskutere om plasseringen og beskrivelsen av hjertene stemmer, ved hjelp av disse spørsmålene:
Resultat
Arbeidet i gruppene resulterte i disse nye hjertene og endringer i av hjertene:
I andre del av oppgaven diskuterte gruppene hvordan hjertene kan utvikles på kort sikt med tiltak som kan være midlertidige/for et kortere tidsrom, ved hjelp av disse spørsmålene:
Resultat
Gruppene foreslo disse tiltakene på kort sikt:
Villa Blå/Sundhaugen:
Pølsesvingen:
Elvepromenaden:
Nærmiljøanlegget i Rødgata:
Gulskogen gård / park:
Rødskog skole:
Arbojordet:
Arboalleen:
Gulskogen skole:
Slakter Andersen-tomta:
Industriområdet langs elva:
Sundland:
Torg på Gulskogen senter:
Historisk sentrum:
Proffen:
Gulskogen idrettsanlegg:
Akebakken: