Taxi fra torg til torg

Ny bybru skal stå ferdig høsten 2025. Fram til da må man benytte den midlertidige gang- og sykkelbrua hvis man skal krysse elva mellom de to torgene på Bragernes og Strømsø. For de fleste fungerer det fint, men for noen er dette vanskelig, særlig vinterstid.

Kommunen vil i perioden november 2023 – april 2024 derfor teste ut et taxi-tilbud for denne gruppen. De som har behov for dette, får utstedt et bevis fra kommunen som gir dem tilgang til taxi mellom de to torgene. Tilbudet var gratis, men fra februar 2024 må man betale en egenandel på 20 kroner per tur.

Hvordan får jeg bevis?

Kommunen utsteder bevis i form av et plastkort med navn og bilde. Dette får du på innbyggertorget i Drammen rådhus, Engene 1 (ved Bragernes torg). Du blir fotografert og får utstedt beviset med en gang. Rådhusets åpningstider er:

• Mandag, tirsdag og onsdag: kl. 09:00 – 15:00
  • Torsdag: kl. 10:00 – 15:00
  • Fredag: kl. 09:00 – 15:00

Dersom man har vanskeligheter med å komme seg til rådhuset, kan man også møte opp på et av de tre knutepunktene Svelvik, Strømsø og Mjøndalen og bli fotografert og registrert. Fordi kortet lages på rådhuset, får man det ikke utlevert med en gang på knutepunktene. Man må man hente beviset på knutepunktet etter noen dager, eller få det tilsendt i posten.

De tre knutepunktene har følgende åpningstider:

• Svelvik og Mjøndalen: Mandag, tirsdag, onsdag og fredag kl. 09:00-15:00, torsdag kl. 10:00-15:00
  • Strømsø: Mandag – fredag kl. 10:00-14:00

Hvordan fungerer ordningen?

• Du kan kjøre taxi mellom de to torgene Bragernes og Strømsø alle dager mellom kl. 07:00 og kl. 20:00.
  • Egenandelen er 20 kroner per tur. Man kan betale med kort eller kontanter.
  • Turen skal starte og ende på taxiholdeplassene på henholdsvis Bragernes torg og Strømsø torg. Det er ikke anledning til å starte eller avslutte turen andre steder.
  • Beviset gjelder kun hos Drammen Taxi 05060. Du kan ikke velge andre taxioperatører.
  • Beviset du har fått fra kommunen skal vises til sjåføren, som registrerer turen.
  • Kortet kan kun brukes av den det er utstedt til. Du kan altså ikke ta med deg andre i taxien. Unntaket er i tilfeller der kortinnehaveren har behov for ledsager, da kan ledsageren bli med.
  • Misbruk av kortet kan føre til inndragelse.
  • Dersom heisen på Strømsø-siden av den midlertidige brua er ute av funksjon, setter Bane NOR opp et eget taxi-tilbud for de som ikke kan gå trappene.

Dine plikter og rettigheter

• Ventetiden på holdeplassen skal være maksimalt 20 minutter dersom man ikke har forhåndsbestilt. Dette gjelder
    transport som kan foretas med vanlig personbil.
  • Transport som krever spesialtilpasset kjøretøy (f.eks. rullestoltransport) bør forhåndsbestilles. Uten
    forhåndsbestilling kan det ikke gis noen garanti om ventetid.
  • Forhåndsbestilling gjøres til Drammen Taxi på telefon 05060. Ved bestilling må du oppgi nummeret på kortet ditt.
  • Ved forhåndsbestilling to timer eller mer før reise, skal transporten være tilgjengelig til avtalt tidspunkt. Dette
    gjelder både vanlig personbil og spesialtilpasset transport.
  • Møt opp i rett tid dersom du har forhåndsbestilt taxi! Er du forsinket, ta kontakt med Drammen Taxi på telefon 05060
  • Du har rett til å ha med førerhund i taxien.

Spørsmål?

Har du spørsmål om ordningen, ta kontakt Drammen kommunes innbyggertorg: