Prinsipper for eierstyring i Drammen kommune

Definerte prinsipper for eierstyring har over tid ligget til grunn for Drammen kommunes eierskapsutøvelse. Prinsippene skaper en forutsigbarhet i kommunens utøvelse av sitt eierskap og tydeliggjør hvordan kommunen opptrer som eier.

Prinsippene gjennomgås og justeres eventuelt ved rullering av eierpolitikken. Det er likevel et mål at prinsippene står seg over tid. Prinsippene gjelder som hovedregel for alle selskaper som kommunen har eierposisjon i. Utøvelsen av prinsippene må likevel tilpasses kommunens mål med eierskapet og kommunens eierandel i det enkelte selskap.

Følgende prinsipper gjelder for Drammen kommunes utøvelse av eierskap i selskaper og tilsvarende interesser:

Prinsipp 1: Aktiv eierstyring

Drammen kommune vil som en aktiv eier utøve sitt eierskap i henhold til selskapslovgivningen, med klar forståelse for ansvars- og rollefordeling. Kommunens øvrige roller skal skilles fra eierrollen.

Aktivt eierskap skal utøves i tråd med selskapslovgivningens ansvars- og rollefordeling mellom kommunen som eier av selskaper på den ene side, og styre og daglig leder på den andre siden. Selskapslovgivningens rollefordeling danner sammen med kommunens prinsipper for god eierstyring rammene for kommunens eierutøvelse. Kommunen som eier vil aktivt benytte handlingsrommet innenfor disse rammene. Dette innebærer at:

  • Generalforsamlingen (AS) eller representantskapet (IKS) er eiers styringsarena og er stedet kommunen vil utøve sin eiermyndighet. *
  • Det aktive eierskapet skal utøves med rollefordelingen mellom Drammen kommune som eier og styret som ansvarlig for forvaltningen av selskapet.
  • Der hvor kommunen har flere roller overfor selskapene, skal kommunen være tydelig i sin opptreden og skille rollen som eier fra kommunens øvrige roller som f.eks. myndighetsutøver, bestiller av tjenester og/eller samfunnsutvikler. 

Prinsipp 2: Åpenhet

Det skal være åpenhet knyttet til Drammen kommunes eierskap og til selskapenes virksomhet.

Åpenhet om kommunens eierskap skal sikres gjennom informasjon om alle eierforhold på kommunens nettsider. Åpenhet skal begrense mulige misforståelser knyttet til kommunens eierskapsutøvelse, og øke forutsigbarheten og tilliten til det kommunale eierskapet.

Forvaltningsloven og offentlighetsloven er sentrale også for selskap og foretak. I hvilken grad vurderes for hvert enkelt selskap. Ledelsen i foretak og selskap har ansvaret for å avklare selskapets/foretakets status i forhold til forvaltnings- og offentlighetslovens bestemmelser.

Prinsipp 3: Ansvarlig og bærekraftig

Kommunens eierskap skal fremme samfunnsansvarlig forretningsdrift og bærekraftig samfunnsutvikling. 

Samfunnsansvarlig forretningsdrift og bærekraftig samfunnsutvikling skal ta utgangspunkt i FNs bærekraftmål, som bygger på de tre dimensjonene:

  • klima og miljø
  • økonomi
  • sosiale forhold

Et bærekraftig selskap balanserer økonomiske, sosiale og miljømessige forhold på en måte som bidrar til langsiktig verdiskaping, slik at dagens behov ivaretas - uten å ødelegge muligheten for at kommende generasjoner kan få dekket sine behov. 

Et ansvarlig selskap innebærer at selskapet identifiserer og håndterer risikoen virksomheten påfører mennesker, samfunn og miljø. 

Prinsipp 4: Eierstrategier

Det skal utarbeides eierstrategier i alle selskaper der kommunen har både strategiske interesser og kontrollerende innflytelse.

Drammen kommune har valgt å ta i bruk selskapsspesifikke eierstrategier, for et utvalg av sine eierposisjoner. Dette gjelder alle selskaper der kommunen har strategiske interesser og en eierposisjon av betydning for innflytelsen i selskapet. 

Eierstrategiene legger grunnlaget for en aktiv oppfølging av verdiene i de ulike selskapene. Eierstrategiene angir mål med eierskapet, beskriver kjernevirksomhet og utrykker forventninger til selskapene. I tillegg formaliseres styringsdialogen. 

Eierstrategier er individuelle og tilpasses det enkelte selskap. For selskaper med flere eiere, er eierstrategier et virkemiddel for samordning av ulike eierinteresser. Eierstrategier revideres jevnlig, men tilstrebes å være robuste og ha gyldighet over tid.   

Kommunale foretak (KF) er en del av Drammen kommune som juridisk enhet. Nye eierstrategier for kommunale foretak utarbeides kun etter en nærmere vurdering. Nærmere om dette i kapittelet om eierskapsforvaltning.

Prinsipp 5: Utbytte, avkastningskrav og effektivitetsmål

Det skal etableres utbytte og avkastningskrav for selskaper som opererer i et marked. For selskaper der det foreligger andre spesifikt definerte mål vil avkastningskrav erstattes av andre mål som eksempelvis effektivitetsmål. 

For selskaper der formålet med kommunens eierskap i hovedsak er finansielt begrunnet, etableres konkrete mål om utbytte og avkastning på investert kapital. Hovedregelen er at kommunen kommuniserer forventninger om årlig utbyttenivå og langsiktige avkastningskrav gjennom vedtatte eierstrategier. Forventninger om utbyttenivå skal reflektere hva Drammen kommune mener er en riktig balanse mellom utbytte og tilbakeholdt overskudd i selskapet. Aktuelle selskap dokumenterer årlig avkastning gjennom utvikling av verdien på selskapets egenkapital.

For selskaper der formålet med kommunens eierskap er effektiv tjenesteproduksjon, etableres effektivitetsmål for selskapets virksomhet. Kommunen utarbeider mål og resultatkrav som synliggjøres i eierstrategiene for selskapene. Selskapene rapporter årlig om dette i sin eiermelding.

Prinsipp 6: Egenkapital og gjeld (kapitalstruktur)

Egenkapital og gjeld i selskapet skal være tilpasset formålet med eierskapet og selskapets aktivitet, omfang og risiko.

Kombinasjonen av egenkapital og gjeld brukes for å finansiere eiendelene i et selskap. For selskaper hvor kommunen har finansielle mål skal selskapets egenkapital og gjeld hensynta kommunens krav om avkastning og mål om utbyttenivå.  

For selskaper hvor kommunen har mål om effektiv tjenesteproduksjon, er utgangspunktet at selskapene har kapital for effektiv tjenesteproduksjon og gjennomføring av investeringer som fremmer samfunns- eller tjenesteformål. 

Prinsipp 7: Valgkomité

Selskaper som Drammen kommune har en eierandel i skal som hovedregel ha en valgkomité.

Drammen kommune vil gjennom generalforsamling i AS og representantskap i IKS fremme at valgkomitéer får et tydelig mandat og retningslinjer for sitt arbeid. Valgkomitéen legger frem sin innstilling til generalforsamlingen i AS og representantskap i IKS. Dersom valgkomitéens undersøkelser tilsier at styret ikke fungerer optimalt, forventes det at komitéen foreslår styreendringer, uavhengig av om styremedlemmer er på valg. Det skal tilstrebes bruk av instruks for arbeid i valgkomité.

Prinsipp 8: Styresammensetning

Styret skal være kjennetegnet av kompetanse, kapasitet og mangfold ut fra selskapets egenart og kommunens formål med eierskapet. Ved valg av styrer vektlegges lokal tilhørighet.

Rett kompetanse er et hovedhensyn ved styresammensetning i tråd med selskapets egenart og kommunens mål med eierskapet. Kjønnsbalanse skal ivaretas uavhengig av selskapsform, jfr. bestemmelser i selskapslovgivningen. Gitt at kompetanse og kjønnsbalanse er ivaretatt, hensyntas demografisk mangfold i tråd med befolkningssammensetningen i Drammen. Lokal tilhørighet eller god kjennskap til regionen vektlegges. Drammen kommune har som hovedprinsipp at styremedlemmer ikke er ansatt i Drammen kommune eller har politiske verv i kommunen.**

Prinsipp 9: Styregodtgjørelser og lederlønninger

Styrets godtgjøring skal være på moderat nivå, men fremme verdiskapningen i selskapene og fremstå som rimelig ut ifra styrets ansvar, kompetanse, tidsbruk og arbeidets kompleksitet. 

Selskapene Drammen kommune har eierposisjon i opererer i ulike bransjer, hvor bl.a. størrelsen på selskapene og verdiene som forvaltes er ulik og hvor konkurransen i markedene varierer. For blant annet å sikre at styrene i de ulike selskapene har rett kompetansesammensetning, vil det være nødvendig å vurdere godtgjørelsesnivået også i lys av dette. Styreleder godtgjøres høyere enn styremedlemmer. 

I aksjeselskapene og i de interkommunale selskapene er det henholdsvis generalforsamling og representantskap som årlig tar stilling til godtgjørelsens størrelse. Styregodtgjørelse for de kommunale foretakene fastsettes av kommunestyret i forbindelse med behandling av kommunens handlings- og økonomiplan. 

Drammen kommune har som hovedprinsipp at årlig vekst i styregodtgjørelser justeres med størrelsen på kommunal deflator.

*Aktuelle saker er styrevalg, endring av vedtekter, godkjennelse av årsregnskap, fastsettelse av styregodtgjørelser, fastsettelse av utbytte, valg av revisor.

**Unntatt fra hovedprinsippet er styrer i stiftelser og styret i Drammen kommunale pensjonskasse (DKP). Stiftelser er selveide og DKP er organisert som en selvstendig juridisk person med konsesjon etter finansforetaksloven. Drammen kommune har således ikke en formell eierposisjon verken i stiftelser eller i DKP. Dette innebærer at de forhold som gjør det rollemessig problematisk å både være styremedlem i et selskap og samtidig være folkevalgt eller ansatt i kommunen ikke på samme måte gjelder for stiftelser eller for DKP.