Vil du bidra til utvikling av eget nærmiljø?

Bli med i nærutvalget for din kommunedel. Nå kan du melde din interesse. Søknadsfrist er 6. oktober.

Hva er et nærutvalg?

Drammen satser på et aktivt lokaldemokrati. Som en del av denne satsingen inngår nærutvalg i alle de 10 kommunedelene. Nærutvalgene består av 11 medlemmer; 8 innbyggere og 3 politikere.

Nærutvalgene skal være en gjensidig informasjons- og kontaktarena mellom lokalmiljøet og de folkevalgte.

Medlemmene i nærutvalget møtes fire ganger i året. Mange av innbyggerne i nærutvalgene har i tillegg egne arbeidsgrupper som jobber med konkrete saker utover de fire møtene.

Muligheter og forpliktelser for deg som medlem i et nærutvalg

Som innbygger i nærutvalget får du mulighet til å:

• bidra til utvikling av eget nærmiljø
  • møte politikerne fire ganger i året og synliggjøre lokalt engasjement, utfordringer og behov
  • gi tilskudd til lokale tiltak og aktiviteter i lokalmiljøet
  • bli enda bedre kjent med din kommunedel og hva som rører seg i drammenssamfunnet

Som innbygger i nærutvalget forplikter du deg til å:

• delta på nærutvalgets fire årlige møter
  • gjennomføre innbyggerdialog. Det betyr å arrangere en aktivitet som gjør at nærutvalget får kunnskap om utfordringer, behov og muligheter i kommunedelen (nærutvalget velger selv hvordan dette gjøres).
  • være kontaktledd mellom nærutvalget og de du representerer
  • du velges for 2 år

Slik søker du

Alle innbyggere over 13 år kan søke om å få sitte i et nærutvalg. Nærutvalgene skal bestå av innbyggere med litt ulik bakgrunn og kunnskap. Se om det er deg vi søker ved å gå inn på søknadsskjemaet:

Trenger du hjelp til å fylle ut og sende søknaden kan du få hjelp på kommunens innbyggertorg og på kommunens bibliotek.

Søknadsfristen er 6. oktober 2024.