Taxi fra torg til torg tilbake i november

Fra 1. november til 30. april 2025 tilbyr kommunen igjen rimelig taxi for de som har vanskeligheter med å bruke den midlertidige brua mellom torgene på Bragernes og Strømsø. Nytt av året er at du må ha legeerklæring for å få beviset.

Høsten 2025 skal den nye Bybrua stå klar. I mellomtiden er fortsatt den midlertidige brua mellom de to torgene på Strømsø og Bragernes tilbudet for gående og syklende. Rundt 9000 mennesker går eller sykler over brua hver dag. For de fleste fungerer den midlertidige brua fint, men for noen er det vanskelig å komme seg over brua. Det er disse kommunen ønsker å gi et tilbud.

Krav til legeerklæring

Vinteren 2023/2024 tilbød kommunen taxi til de som hadde utfordringer med å gå over den midlertidige brua. Dette var en forsøksordning, og tilbudet var gratis de første månedene. Så ble det innført en egenandel på 20,- kr per tur.

Da tilbudet gikk fra å være gratis til å koste 20 kr per tur, falt bruken kraftig. Prosjektsjef for den nye bybrua, Tommy Iversen, er opptatt av at kommunen skal gi et tilbud til de som trenger det. Samtidig er det skattebetalernes penger som brukes, og kommunen kan ikke betale for taxi til de som ikke trenger tilbudet.

Den kommende vintersesongen stiller kommunen krav om at man må ha legeerklæring for å få kortet som gir adgang til å benytte taxi-ordningen. I tillegg beholdes egenandelen på 20 kr per tur.

For å benytte ordningen, må du møte opp på rådhuset i Drammen, eller på  knutepunkt Svelvik, Strømsø eller Mjøndalen. Der må du fremvise legeerklæring og legitimasjon, og du vil bli tatt bilde av. Kommunen vil utstede et kort som gir deg anledning til å benytte ordningen.

Det er nye kort for kommende vinter, det vil si at kort som ble utstedt for forrige vinter, ikke er gyldige lenger.

Elvebyen Taxi vant konkurranse

Kommunen har gjennomført en konkurranse for å tilby denne tjenesten, og Elvebyen Taxi vant konkurransen.
Wasim Bakhsh er operativ daglig leder i Elvebyen Taxi, og sier de er klare til både å kjøre og yte den tilhørende servicen som skal gjøre det lett for alle som trenger tilbudet å komme seg fra torg til torg.

tre taxier fra elvebyen taxi står på Strømsø torg, utenfor Drammen stasjon
KJØRER: Det er taxier fra Elvebyen taxi som kjører fra torg til torg.

Et viktig tilbud

Det var Aslaug Brandt Trondsen som fremmet forslag om å etablere et tilbud om transport for de som har utfordringer med å bruke den midlertidige brua. Hun var frem til valget i fjor leder i eldrerådet i Drammen kommune, og er i dag varamedlem i det samme rådet. Hun er også medlem i Buskerud eldreråd, representerer DOB/Nettbuss pensjonistforening og Jernbanepensjonistenes forening. Hun peker på hvor viktig det er at de eldre kan komme seg ut, også om vinteren.

– Med tilbudet om taxi fra torg til torg skal i alle fall ikke den midlertidige gang- og sykkelbrua være til hinder for at eldre kan komme seg ut, være sosiale, delta i foreningsliv og få gjort sine ærend, sier Trondsen.

Trondsen får støtte av Liv Astri Hansen, som også har deltatt i arbeidet med ordningen fra starten av. Da var hun medlem i Råd for personer med funksjonsnedsettelse. Det vervet har hun ikke lenger, men hun er fortsatt leder i Drammen og Omegn lokallag av Norges Blindeforbund. I arbeidet har Hansen ivaretatt svaksynte, blinde og personer med andre funksjonsnedsettelser.

Hun poengterer hvor viktig det er med et tilbud for de som trenger spesialtilpasset transport, som rullestolbrukere. Videre har hun passet på at det er mulig for svaksynte og blinde å ha med førerhund i taxien.

Både Trondsen og Hansen har forståelse for at kommunen denne vinteren innfører krav om legeattest for å benytte ordningen. Det viktigste for dem begge er at tilbudet finnes for de som trenger det.

Mer detaljer om ordningen finner du her: Taxi fra torg til torg