Stort merforbruk og sviktende skatteinntekter

Drammen kommunes regnskap ved utgangen av andre tertial viser et samlet merforbruk på 108,3 millioner kroner. Dette er over 88 millioner kroner svakere enn samme periode i fjor.

Tjenesteområdene har et samlet merforbruk på 78,8 millioner kroner i løpet av årets første måneder. De største utfordringene er det disse tjenesteområdene som har:

• barnehage
  • tjenester til mennesker med nedsatt funksjonsevne
  • sosialtjeneste, etablering og bolig
  • utbygging og samferdsel

Det er stram økonomi i programområdene, og flere områder melder om utfordringer med å holde budsjettrammene.  Samtidig forventes det at programområdenes økonomiske utfordringer vil fortsette, og det anslås at merforbruket vil utgjøre 86 millioner kroner ved utgangen av året.

Svikt i skatteinntektene

Skatteinntektene så langt i år ligger 71 millioner kroner lavere enn budsjettert. Dette veies noe opp ved at rammetilskuddet fra staten ligger 41 millioner kroner høyere enn budsjettet. Skattesvikten er noe som rammer mange kommuner i år ettersom skatteinngangen er svak for hele landet.

De sentrale utgiftene har et mindreforbruk på 11,4 milloner kroner, og dette skyldes i all hovedsak lavere utgifter enn budsjettert til husleie og renhold. Netto finansutgifter viser et merforbruk på 18 millioner kroner, og det skyldes særlig økte renteutgifter til startlån.

– Det er ingen tvil om at Drammen kommune er i en veldig krevende økonomisk situasjon. Flere av tjenesteområdene hadde for høy fart inn i 2024, og situasjonen har ikke bedret seg i løpet av året, sier kommunedirektør Trude Andresen.

Bruker over halve disposisjonsfondet

Prognosen for året som helhet viser nå et netto driftsunderskudd på 218 millioner kroner. Dersom denne prognosen slår til, vil det i 2024 brukes i overkant av 350 millioner kroner fra kommunens disposisjonsfond. Det er om lag 180 millioner kroner mer enn det som er budsjettert fra disposisjonsfondet i år, og prognosen er da at det ved utgangen av året vil stå igjen 223 millioner kroner på fondet. Det er hele 170 millioner kroner under den vedtatte handlingsregelen.

– Mange norske kommuner sliter med å få balanse i økonomien for tiden. Drammen er ikke noe unntak fra dette. Men det er selvfølgelig dramatisk at vi kan ende opp med å bruke over 60 prosent av disposisjonsfondet i løpet av ett år. Vi kan ikke fortsette som nå, sier kommunedirektør Trude Andresen.

Kommunestyret har vedtatt en rekke tiltak for å øke det økonomiske handlingsrommet i Drammen kommune. Kommunedirektøren kommer tilbake til hvordan kommunestyrets vedtak følges opp i forslaget til Handlings- og økonomiplan 2025-28 som legges fram mandag 4. november.

2. tertialrapport blir behandlet i kommunestyret 29. oktober.