Skoleelev innlagt på sykehus med smittsom hjernehinnebetennelse

En tenåring som er elev ved Eiker videregående skole og bosatt i Drammen kommune, er innlagt på sykehus med smittsom hjernehinnehinnebetennelse.

Personer som har vært i tett kontakt med den smittede etter 13. mai, anbefales en dose antibiotika som et føre-var-tiltak og kan kontakte fastlege eller legevakt for dette. Dette gjelder for eksempel personer som er i samme husstand som den syke, eller tilsvarende nære (nære familiemedlemmer, nære venner, kjæreste etc.).

Personer som har vært i nærmiljøet rundt den smittede, og som opplever sykdomsfølelse med feber og hodepine eller kvalme, oppfordres til å ta kontakt med fastlege eller legevakt på 116 117.

Drammen og Øvre Eiker kommuner samarbeider om smittesporing og kommunene tar direkte kontakt med kjente nærkontakter. Kommunene vil også være avhengig av at nærkontakter bidrar til å spore opp andre nærkontakter av den smittede personen.

Hvor stor sannsynlighet er det for at jeg blir smittet?

Sannsynligheten for å bli smittet er vanligvis liten, og sannsynligheten for deretter å bli syk er enda mindre.

Meningokokkbakteriene smitter via dråpesmitte, og smitte forutsetter vanligvis tett kontakt. Utveksling av spytt, som ved deling av glass og flasker, kyssing og annen intim kontakt, er blant mulige smittemåter.

Smittespredning øker i sammenhenger som ungdomsfester med tett kontakt, dans, roping og alkoholbruk. Lite søvn, sår hals og redusert allmenntilstand øker sjansen for å bli syk.

Hvor lang tid tar det fra man blir smittet til man blir syk?

Det tar vanligvis 2-10 dager, men i veldig sjeldne tilfeller kan det gå lengre tid. Det vanligste er 3-4 dager.

Symptomer

De første symptomene er ofte vage og kan ligne influensa.
Typiske symptomer kan være:

• feber med frysninger
  • hodepine
  • kvalme
  • oppkast/diare
  • allmenntilstanden er ofte sterkt nedsatt

Det kan oppstå små hudblødninger, røde eller blårøde prikker eller nakkestivhet - det er alvorlige symptomer. Ved mistanke om sykdom er det viktig å ta kontakt med fastlege eller legevakt.

- Vi vet foreløpig ikke hvilken subtype av meningokokk-bakterien det er snakk om, men vil komme med anbefaling av vaksinetype så snart vi vet mer, sier kommuneoverlege Ingeborg Johannessen.

Mer informasjon om hjernehinnebetennelse: Generelt om hjernehinnebetennelse

Hvor lenge kan man smitte andre?

Av personer som utsettes for smitte er det svært få som blir smittet og enda færre som blir syke. Dersom en er smittet kan man likevel bli bærer av bakterien i halsen uten selv å bli syk. Slike bærere er ikke uvanlig (10-17 prosent av befolkningen) og disse kan smitte andre.

Kan ungdom feste og drikke alkohol?
Det oppfordres til å være bevisst på at risiko for smittespredning øker på ungdomsfester med fulle lokaler, alkohol og tett kontakt med deling av kyss og flasker. Lite søvn og redusert allmenntilstand øker risiko for å bli syk.