Skjerper rådene om egenberedskap

Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) anbefaler nå at vi er forberedt på å klare oss selv i én uke ved kriser. Det er fordi kommuner, nødetater og frivillige organisasjoner må prioritere de som ikke klarer seg uten hjelp.

29. mai 2024 lanserte Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap oppdaterte egenberedskapsråd på nettsiden sikkerhverdag.no

Hensikten med rådene er å hjelpe folk til å dekke de mest grunnleggende behovene i en krise: varme og lys, mat og vann, informasjon og legemidler og hygiene.

Endringer fra 2018

Dette er de største endringene sammenlignet med egenberedskapsrådene som ble utgitt i 2018:

Nye sårbarheter

Digitalisering, elektrifisering og kunstig intelligens fører til nye muligheter, men også til nye sårbarheter.

– Hvis vi rammes av en krise som berører mange mennesker, og gjør at viktige tjenester ikke virker som normalt, kan ikke alle få hjelp med én gang. Derfor er det viktig at så mange som mulig er i stand til å ta vare på seg selv og dem rundt seg ved kriser, sier direktør Elisabeth Aarsæther i DSB.