Arbeidet med nytt regionalt renseanlegg går fremover

Det skjer mye i planleggingen av det nye regionale renseanlegget i Nordbykollen. Nylig har det vært gjennomført grunnundersøkelser både i fjorden utenfor Solumstrand og på Nordbykollen. Før jul er det forventet at en revidert versjon av planprogrammet skal behandles.

Som en del av forprosjektet gjennomføres det blant annet grunnundersøkelser. Nylig ble det gjort undersøkelser utenfor Solumstrand, der en stor ledning for renset avløpsvann skal legges. Ledningen skal gå ca. 500 meter ut fra land, ned til 70-80 meters dybde. Utslippet vil være svært rent og er beregnet å forbedre vannmiljøet i Drammensfjorden.

– En utslippsledning er en forholdsvis stor og tung installasjon på sjøbunnen. Det er derfor viktig at vi er trygge på at grunnen tåler at vi legger ledningen der, forklarer prosjektleder Anne Sofie Nilsen.

En blå borebåt på vannet
BOREBÅT: Grunnundersøkelsene utenfor Solumstrand ble gjennomført fra en borebåt. Både stabiliteten og forurensningen i grunnen ble sjekket.

På Nordbykollen er det gjort ekstra grunnundersøkelser av fjellet med en beltegående borerigg. Dette er en oppfølging av undersøkelsene i april.

– Årsaken til at vi har foretatt nye undersøkelser er behov for å se nærmere på retningen av enkelte av lagene i fjellet da dette vil kunne ha betydning for plasseringen av renseanlegget og retningen på fjellhallene, sier Anne Sofie Nilsen.

Planprogrammet nærmer seg ferdig

Planprogrammet for renseanlegget var på høring før sommeren. Det beskriver hvordan reguleringsplanen og konsekvensutredningen skal gjennomføres. Mange offentlige og private aktører har gitt innspill. En bearbeidet versjon av planprogrammet skal behandles politisk før jul. Du kan se alle innspillene via kommunens innsynsløsning.

Når planprogrammet er vedtatt, er neste steg å utarbeide et planforslag. På bildet under kan du se hele den formelle prosessen for reguleringsplanen for renseanlegget:

Illustrasjon som viser gangen i reguleringsplanarbeidet.

Les mer om prosjektet

I forbindelse med høringsrunden før sommeren ble det blant annet holdt orienteringsmøter for beboere i området. Her fikk de informasjon om prosjektet og hva som skjer videre, inkludert tidsplanen.

Se også prosjektets hjemmeside.