Føles det lenge til ny bybru i Drammen skal stå ferdig? Den gode nyheten er at vi er over halvveis i prosjektet. Her får du et tilbakeblikk på det viktigste som har skjedd til nå, og oversikt over hva som skal skje fremover. Ikke minst kan du se hvor fin Bybrua blir til slutt.
Sist endret:
Husker du da rivingen av den gamle bybrua startet? Dagen etter 17. mai i 2022 var rivingsarbeidet godt i gang, og etterhvert ble de store brufundamentene sprengt. Store mengder vann fra elva sprutet opp da fundamentene sprengte.
Den gamle bybrua fra 1936 var blitt historie.
Slik så det ut under testsprengingen:
Siden rivingen har det skjedd mye med bygging av en ny bru.
Her er oversikt over milepæler i arbeidet så langt:
Ny støttemur på Bragernes for å styrke opp langs elvebredden.
Mudring og erosjonssikring ved elvebredden og ved nye fundamenter.
Støping av fundamentene pågår. Fundamentene, sammen med pelene, utgjør underbygningen av brua.
Peler (konstruksjonsdelene som er banket ned i fast grunn) til ny honnørbrygge på Bragernes er nesten ferdigstilt.
Produksjon av stål til overbygningen av brua pågår for fullt.
Bla deg gjennom bildeserien under for å lese mer om hva som har skjedd til nå.
Bybrua-prosjektet fra 2020 til i dag
DEN GAMLE BRUA: I 2019 vedtok politikerne at bybrua skulle rives, da brua var i dårlig forfatning. Den gamle brua ble bygget i 1936, med en beregnet levetid på 50 år.
RIGG PÅ HOLMENNOKKEN: På sensommeren i 2021 ble Holmennokken tatt i bruk som riggområde. Holmennokken brukes som lagringsplass og base for arbeidene. Holmennokken skal tilbakeføres slik den var før etter at bybrua står ferdig. Tilbakeføringen skal skje i 2026.
ARBEID MED NY MIDLERTIDIG BRU: Mot slutten av 2021 var arbeidet med å få på plass en midlertidig gang- og sykkelbru godt i gang. Den midlertidige brua måtte på plass over elva, før den gamle bybrua kunne rives.
AVTALEN: I mars 2022 signerte Drammen kommune avtalen om bygging av ny bybru med PNC Norge AS, som da ble hovedleverandør av byggeprosjektet. Til venstre er Mathias Fabich i PNC, sammen med Bertil Horvli, daværende kommunalsjef for infrastruktur og samferdsel i Drammen kommune.
MIDLERTIDIG GANG- OG SYKKELBRU ÅPNET: Den 18. mai i 2022 åpnet den nye gang- og sykkelbrua over elva mellom Strømsø og Bragernes. Samme dag ble den gamle bybrua stengt for godt, og med det hadde den siste innbyggeren gått over brua. Datoen for stenging av bybrua falt seg naturlig dagen etter 17. mai, slik at barnetoget kunne følge sin rute over brua som normalt.
RIVING OG FLYTTING: Kort tid etter at den gamle bybrua stengte i mai, startet arbeidet med å rive den. I juni 2022 ble damene på broen, som heter Sjøen og By og land, flyttet. Statuene er bevart og skal komme opp igjen på den nye brua.
MUDRING OG EROSJONSSIKRING: Høsten 2022 foregikk det viktig arbeid med den nye bybrua, som ikke var like synlig for innbyggerne sammenlignet med rivingen. Da var det mudringsarbeid i elva, som betyr at det graves opp mudder og leire i elvebunnen for å gjøre plass til nytt fundament. Erosjonssikring sørger for at massene rundt fundamentene ikke blir vasket bort ved høy vannføring.
SPRENGNING UNDER VANN: I løpet av kalde novemberdager i 2022 jobbet dykkere med sprengningsarbeid. Dykkerne boret flere små hull i gamle brufundament på elvebunnen og plasserte sprengladninger i hullene. På den måten fikk man bort siste rest av gammel bybru under vann.
TAR FORM: Høsten 2023 kom de første delene til den nye brua på plass på Strømsø-siden. Der er det Bane Nor som har ansvar for prosjektet, i området der togskinnene er. Fra elvekanten og bort til Bragernes er det Drammen kommune som eier prosjektet.
STØP UNDER VANN: Mot slutten av 2023 ble første del på et av to fundamenter i elva støpt ut. Støpearbeidet ble utført under vann. På bildet ser du den aktuelle spuntkassa, hvor fundamentet støpes i bunn av kassa. Tilsvarende arbeid foregår også i fundamentet nærmere Bragernes.
DEN GAMLE BRUA: I 2019 vedtok politikerne at bybrua skulle rives, da brua var i dårlig forfatning. Den gamle brua ble bygget i 1936, med en beregnet levetid på 50 år.
RIGG PÅ HOLMENNOKKEN: På sensommeren i 2021 ble Holmennokken tatt i bruk som riggområde. Holmennokken brukes som lagringsplass og base for arbeidene. Holmennokken skal tilbakeføres slik den var før etter at bybrua står ferdig. Tilbakeføringen skal skje i 2026.
ARBEID MED NY MIDLERTIDIG BRU: Mot slutten av 2021 var arbeidet med å få på plass en midlertidig gang- og sykkelbru godt i gang. Den midlertidige brua måtte på plass over elva, før den gamle bybrua kunne rives.
AVTALEN: I mars 2022 signerte Drammen kommune avtalen om bygging av ny bybru med PNC Norge AS, som da ble hovedleverandør av byggeprosjektet. Til venstre er Mathias Fabich i PNC, sammen med Bertil Horvli, daværende kommunalsjef for infrastruktur og samferdsel i Drammen kommune.
MIDLERTIDIG GANG- OG SYKKELBRU ÅPNET: Den 18. mai i 2022 åpnet den nye gang- og sykkelbrua over elva mellom Strømsø og Bragernes. Samme dag ble den gamle bybrua stengt for godt, og med det hadde den siste innbyggeren gått over brua. Datoen for stenging av bybrua falt seg naturlig dagen etter 17. mai, slik at barnetoget kunne følge sin rute over brua som normalt.
RIVING OG FLYTTING: Kort tid etter at den gamle bybrua stengte i mai, startet arbeidet med å rive den. I juni 2022 ble damene på broen, som heter Sjøen og By og land, flyttet. Statuene er bevart og skal komme opp igjen på den nye brua.
MUDRING OG EROSJONSSIKRING: Høsten 2022 foregikk det viktig arbeid med den nye bybrua, som ikke var like synlig for innbyggerne sammenlignet med rivingen. Da var det mudringsarbeid i elva, som betyr at det graves opp mudder og leire i elvebunnen for å gjøre plass til nytt fundament. Erosjonssikring sørger for at massene rundt fundamentene ikke blir vasket bort ved høy vannføring.
SPRENGNING UNDER VANN: I løpet av kalde novemberdager i 2022 jobbet dykkere med sprengningsarbeid. Dykkerne boret flere små hull i gamle brufundament på elvebunnen og plasserte sprengladninger i hullene. På den måten fikk man bort siste rest av gammel bybru under vann.
TAR FORM: Høsten 2023 kom de første delene til den nye brua på plass på Strømsø-siden. Der er det Bane Nor som har ansvar for prosjektet, i området der togskinnene er. Fra elvekanten og bort til Bragernes er det Drammen kommune som eier prosjektet.
STØP UNDER VANN: Mot slutten av 2023 ble første del på et av to fundamenter i elva støpt ut. Støpearbeidet ble utført under vann. På bildet ser du den aktuelle spuntkassa, hvor fundamentet støpes i bunn av kassa. Tilsvarende arbeid foregår også i fundamentet nærmere Bragernes.
Skal stå ferdig høsten 2025
Det er mange komplekse prosesser som har foregått under vann for å gjøre underbygningen til bybrua klar. Ulike værforhold har til tider gjort det utfordrende å holde seg til planlagt framdrift i prosjektet.
Flommen i august i fjor gjorde det vanskelig å jobbe på elva, på grunn av veldig stor vannføring. I januar var det tidvis temperaturer på 20 minus, som gjorde at elva ble dekket med is. Dermed ble det krevende å frakte utstyr og mannskap til og fra land.
Tross utfordringer med flom og is, er planen fortsatt at ny bybru skal stå ferdig i løpet av høsten 2025.
Under ser du isbryteren «Iver» jobbe seg gjennom isen for å lage råk mellom Holmennokken og Bybrua.
Deler til ny bru fraktes fra Tyskland
I månedene framover skal underbygningen ferdigstilles, som vil si at alle fundamentene skal støpes og bli klart til å bære resten av brua.
Produksjonen av selve brua foregår i Tyskland. I løpet av sommeren vil store stålkonstruksjoner fraktes med båt fra Tyskland og til Drammen. Deretter vil stålkonstruksjonene monteres sammen på fundamentene.
Til høsten starter man med støping av brudekket.
TYSKLAND: Stålkonstruksjonene til overbygningen av den nye bybrua produseres i Tyskland.
FRA LUFTA: Her ser du et oversiktsbilde av den nye bybrua som bygges. Du ser blant annet tydelig trappene som går ned til plattform på Drammen stasjon og til Jernbanekaia på østsiden av Bybrua.
Brede fortau
Til slutt skal viktige funksjoner som fortau, sykkelfelt, rekkverk, lys og heis på plass. Fortauet blir fem meter bredt nedstrøms og tre meter bredt oppstrøms. Det blir også syv trapper totalt, som gjør det lettere å gå av og på brua fra flere steder.
Flere trapper
Tre av trappene går rett ned til plattform på Drammen stasjon. To av trappene går ned til Jernbanekaia.
Det blir også en egen trapp ned til et oppgradert kiss and ride-området. Samt en trapp mellom Ticonbygget og Bybrua.
Hyggelig ved bruenden
Ved bruenden på Bragernes blir det bredere enn det var før. Området ved Honnørbrygga blir åpent og tilgjengelig for folk. Det skal lages sitteplasser i trappene ved brygga, slik at man kan sette seg ned og nyte utsikten mot vannet.
– Det blir hyggeligere å ferdes og oppholde seg i området. Vi trekker torget helt ned til elva, forklarer prosjektsjef Tommy Iversen.
TILGJENGELIG: Med den nye bybrua blir området nede ved elva på Bragernes mer tilgjengelig igjen. Her er en illustrasjon av hvordan det skal bli når brua er ferdig i 2025.
Lokal granitt
I tillegg skal lokal, rød røykengranitt være underlaget på store deler av bybrua nærmest Bragernes. Det blir et overgangsfelt på brua, der det blir mer og mer grå granitt nærmere Strømsø. Det er for at granitten skal samsvare med den grå granitten på Strømsø torg.
– Det har vært viktig for oss å ta vare på det historiske kulturmiljøet i området og derfor ønsket vi å ha lokal granitt, sier prosjektsjefen.
På bildene under kan du dra pila i bildet til høyre eller venstre. Da ser du anleggsarbeidene fra i vinter, sammenlignet med hvordan det skal bli til slutt fra ulike vinkler.
BRUA FRA STRØMSØ: Strømsø ved togstasjonen. På illustrasjonen ser du hvordan den nye bybrua blir fra Strømsø-siden.
BRUA FRA BRAGERNES: Her ser du illustrasjonsbilde av hvordan det skal bli til slutt ved bruenden på Bragernes. Da ser du at blant annet statuene med to damer, som heter Sjøen og By og land, er tilbake.
HELE BRUA: Arbeid med brua sett fra elvepromenaden på Grønland. På illustrasjonen ser du hvordan den nye brua vil se ut på avstand fra denne vinkelen, her illustrert med solnedgang.
SETT FRA LUFTA: Arbeider på elva i januar og oversiktsbilde av hvordan den nye brua blir til slutt, med brede fortau, sykkelfelt og trapper ned på begge sider.
STORE FORANDRINGER: Honnørbrygga er i dag en del av anleggsområdet og kan ikke brukes av innbyggere. Men med den nye brua blir Honnørbrygga en åpen og tilgjengelig plass der folk kan gå, løpe, sykle eller sette seg ned for å nyte utsikten.