Mens vi andre hutrer over den midlertidige gang- og sykkelbrua mellom Strømsø og Bragernes, er det fire personer som dykker i timevis i det kalde vannet i elva. Dykkerne bidrar med nødvendig kompetanse i arbeidet med ny bybru.
Det er seks grader i Drammenselva en formiddag i midten av november. Dykkeleder Tom Ørbæk sitter inne i det som ser ut som en hvit lastebil, plassert på lekteren i elva nærmest Bragernes. Den hvite bilen inneholder komplisert utstyr som blant annet måler trykk og sørger for nok oksygen fra enorme gule, tanker. Oksygenet går ut til dykkeren i vannet via en lang og fargerik ledning.
– Selv om jeg kanskje virker rolig og snakker med dere nå, må jeg være fokusert hele tiden. Ett rop, så må alt gå på skinner, sier dykkelederen.
Han snakker om sikkerheten til dykkeren i vannet, som han stadig kommuniserer med fra bilen. Dykkelederen følger også hele tiden med på en skjerm som viser direktevideo med lyd fra dykkerens arbeid under vann. På land sitter David Rosales i dykkerdrakt, klar til å hoppe ut i vannet og hjelpe dykkerkollegaen, dersom en situasjon skulle oppstå. Også Erik Hals, som fungerer som assistent denne formiddagen, følger med på dykkeren i vannet hele tiden. Et hvitt og blått flagg signaliserer også at det er en dykker i vannet.
– Det er et lagarbeid, bekrefter Ørbæk.
Strenge krav til sprengning
Dykkerteamet fra Buskerud Dykkerservice as er leid inn til arbeidet med ny bybru i Drammen for å bidra med sin kompetanse innen arbeidsdykking. Dykkernes oppgave er å bistå riveentreprenøren AF Decom med resten av sprengningen av to fundamenter til den gamle brua, som ligger nærmest Bragernes-siden. Det meste av fundamentene er sprengt, men fortsatt gjenstår de store sålene i bunnen. Sålene er rundt 19 meter lange, litt over fem meter brede og har en tykkelse på 1,5 til 2 meter.
Dykkernes jobb er å borre små, men dype nok hull bortover hele sålen. Videre skal de plassere sprengladning i disse hullene. Selve sprengningen styres fra land, og kobles ikke før alle er i trygg avstand fra sprengladningene.
Maria Algers Bakken, prosjektleder for bybru i Drammen kommune, er med på rigg for å se hvordan dykkerarbeidene foregår. Hun forteller at det er strenge rystelseskrav de må følge, og at det derfor er mudret rundt fundamentene i forkant av sprengning. Det betyr at det er fjernet elvebunn-masse.
– Det er for at trykket ikke skal forplante seg i leirmassen, forklarer Algers Bakken.
Opp av vannet
Med en dybde på seks-sju meter under vann kan dykkerne jobbe opptil åtte timer av gangen. Etter å ha vært i det kalde vannet i rundt to timer, er dykker Andreas Bakke Arntzen klar for å komme opp til overflaten. Teamet settes i sving, og medkollega David Rosales holder orden på den enorme slangen med oksygen som sakte, men sikkert kommer opp av vannet.
Oppe på riggen igjen, forteller Bakke Arntzen at han ikke er kald etter dykket. Arbeidet under vann er så fysisk krevende at man fort får varmen. Dykkerne bruker en håndholdt boremaskin for å lage hullene, og den både veier mye og vibrerer godt mens arbeidene pågår.
Kollega David Rosales nikker og sier at det både er fysiske og psykiske krav til jobben. Dykkerne har årlige helsesjekker. Noe av det viktige er å beholde roen under vann. På den måten bruker de ikke mer oksygen enn nødvendig.
– Det er et spennende yrke. Det er en variert hverdag og jeg elsker det, smiler Rosales.
Sprengte torsdag
Dykkerne fullførte boringen av hull torsdag morgen, 17. november. Deretter ble hele salven ladet og klar.
– Dette er møysommelig arbeid, nøye planlagt og overvåket av ansvarlig sprengningsleder i AF Decom, forteller prosjektleder Maria Algers Bakken.
Rundt klokka 17.50 torsdag ble salven avfyrt og ifølge sprengningsleder gikk alt etter planen.