Byutvikling fra ungdoms perspektiv

Et samarbeid mellom elever på Drammen videregående skole og et lokalt arkitektkontor blir nå en utstilling på Drammen rådhus. Temaet er hvordan ungdom vil at Drammen skal utvikles og være.

– Det er veldig moro at dere vil overlevere dette. Det er viktig å få ungdommenes stemme inn i byutviklingen, sa ordfører Kjell Arne Hermansen foran elevene fra Drammen videregående skole i kommunestyresalen.

Han var glad for initiativet fra næringslivet, samarbeidet med skolen og engasjementet fra elevene.

en mann står foran en plansje i kommunestyresalen. En jente sitter og hører på
DIALOG: Det var god dialog mellom ordfører Hermansen og elevene. Almine Scardilli-Diaz (t.v) hadde mange innspill og kommentarer til hva Drammen trenger.

– Det er veldig inspirerende å høre ungdommen, sa Hermansen.

Det var en engasjert gruppe elever som fortalte ordfører Hermansen om sine tanker rundt byutvikling fredag formiddag. I over halvannen time pratet de om hva som kan gjøre Drammen enda bedre for drammensere og spesielt for unge i Drammen.

– Det er bra at vi blir tatt på alvor. Det som har vært fint i denne prosessen er at både Sweco og alle vi pratet med på byutviklingskonferansen, har hørt på hva vi har sagt, sa Lina Jordahl (18) og fortsatte:

– Det har vært en utrolig fin mulighet til å møte flere og nå ut til et større publikum med våre ideer og tanker. Og det vekket nok ekstra interesse og oppmerksomhet på konferansen at vi var så unge, men vi har opplevd å bli tatt seriøst og blitt lyttet til.

Portrett av jente med lyst hår og svart genser i kommunestyresalen i Drammen.
TATT PÅ ALVOR: Lina Jordahl synes det er utrolig fint å oppleve at de som ungdom blir tatt på alvor når de presenterer sine ideer og tanker for utviklingen av Drammen.

Polaroid og bykonferanse

Prosjektet som nå vises på rådhuset, startet allerede forrige skoleår. Utstyrt med polaroidkamera ble 2. klasse fra KDA (Kunst, design og arkitektur) på Drammen videregående skole sendt ut i byen for å dokumentere det de liker å gjøre og der de liker å være.

Gjennom en to timers workshop i etterkant av fotorunden, ble bildene sortert og gruppert etter hva ungdommene var opptatt av.

Med dette som underlag deltok elevene på byutviklingskonferansen Innsikt, hvor Sweco Architects hadde donert bort sin utstillingsplass, slik at materialet kunne bearbeides videre i samtale med nysgjerrige forbipasserende på konferansen.

Etter seks timers intens jobbing og samtaler med stort spenn av folk, hadde elevene oppsummert sine tanker gjennom fire enkle oppfordringer og et stort lerret fullt av ideer og innspill.

tre jenter og en mann holder en stor plansje med bilde rpå
ENGASJEMENT: Byutvikling engasjerer elevene Lina Jordahl (f.v), Almine Scardilli-Diaz og Hege Wetås. Her sammen med ordfører Kjell Arne Hermansen.

Dette ønsker ungdommen

Ungdommene ønsker at når byen skal utvikles, skal deres behov og ønsker prioriteres.

• Vi vil at byen skal blomstre. Ta vare på trær, forsterke grønne kvaliteter, bruk planter for å forskjønne og samtidig gjøre noe positivt for klimaet.
  • Vi vil at byen er en fest! Fyll byen med innhold som inkluderer alle. Sørg for et mangfold av tilbud som ikke koster for mye eller ekskluderer på grunn av aldersgrenser. Ungdommer ønsker å delta i bylivet mer.
  • Vi vil øke fotgjengeropplevelsen! Sentrum i dag har altfor uklar prioritering av trafikanter. Ungdommer er for det meste forgjengere og kjenner på utrygghet når de beveger seg i byen.
  • Vi vil se byens historiske lag! Det er de stedene som har karakter og skala tilpasset mennesker som tiltrekker oss. Ta vare på det rare. Det er der vi trives og vil oppholde oss. La nye bygninger tilpasses de gamle så de passer sammen.

Morten Gundro Adamsen, arkitekt og teamleder i Sweco Architects er imponert og inspirert av samarbeidet med elevene. Deres perspektiver, synspunkter og målrettede tankegang har gjort til at de ønsker å fortsette å samarbeidet.

Fredag formiddag viste altså elevene, som nå er 3. klasse på DKA, resultatet av samarbeidet. Arbeidet vil bli stående i inngangspartiet på rådhuset.

elever sitter på stolene i kommunestyresalen. Ordføreren står foran ved siden av en plansje.
IDEER OG TANKER: Elevene fra Drammen vgs. presenterte sine tanker for fremtidens Drammen.