Ordføreren delte ut priser til nyutdannede fra USN

Ordfører Kjell Arne Hermansen har delt ut fire priser til studenter som har utmerket seg på sitt kull. Den nye prisen fra Drammen kommune gis til studenter som er ferdig utdannet barnehagelærer, grunnskolelærer, radiograf og sykepleier våren 2024.

Med sommerferien like rundt hjørnet, er det flere studenter i Drammen kommune som er ferdige med studier denne våren. I juni arrangeres det høytidelige seremonier for avgangselever på Universitetet i Sørøst-Norge (USN).

Under avslutningene er det mange smil, stolte foreldre, bonusforeldre, søsken, barn og USN-ansatte, for å nevne noe. Det er festkledde, glade og spente studenter, som er klare for å ta fatt på yrkeslivet. Det er ikke minst taler med velfortjent ros til studentene og utdeling av etterlengtet vitnemål.

Ny pris til studenter

I år deler også Drammen kommune ut en helt ny pris til «kullets student», som har utmerket seg spesielt blant sine medstudenter. Det er delt ut til sammen fire priser til studenter på barnehagelærer-, grunnskolelærer-, radiograf-, og sykepleierutdanningen, som er ferdig utdannet i Drammen denne våren. Ordfører Kjell Arne Hermansen har delt ut prisene på de ulike seremoniene.

Det er studentene selv som har nominert en medstudent, som har bidratt positivt til studenthverdagen, studiemiljøet eller Drammen som studentby. Forslagene har blitt sendt inn via et nettskjema, og resultatene er kvalitetssikret av en referansegruppe som består av blant andre instituttledere, programkoordinatorer og forelesere.

Pris til fersk sykepleier

I Drammen er det denne våren 121 nyutdannede sykepleiere fra USN. Ordfører Kjell Arne Hermansen var til stede da sykepleierne hadde sin høytidelige seremoni i Drammens Teater onsdag 12. juni.

– Studentene er veldig viktig for Drammen. Dere skaper liv i byen og bidrar med kompetanse og utdanning, sa Hermansen.

Ordføreren kunne så avsløre at det er studenten Ghamgin Ramok som får årets pris blant sykepleierstudentene. Ramok får prisen blant annet fordi han har vært positiv, hjelpsom og en aktiv student.

«Han er opptatt av at de studentene med et annet språk enn norsk, får et bedre studiemiljø og blir inkludert», står det i begrunnelsen.

Mann i dress som smiler på scene med diplom i hånda.
FIKK PRIS: Ghamgin Ramok er nyutdannet sykepleier og fikk pris for sitt engasjement gjennom studietiden.

En hel studentgruppe fikk pris

Samme dag var det også seremoni på studenthuset for avgangsstudentene innenfor studiet radiografi. Ordføreren kunne der overraske de frammøtte, med at alle de ti studentene som er ferdig utdannet radiografer denne våren, får årets pris.

– Deres lærere og veiledere bekrefter at dere har fått gode og positive tilbakemeldinger fra praksisfeltet, noe som lover godt for videre karriere.

– Tøft, men supergøy

Fredag 7. juni var det avslutningsseremonier for studentene som er ferdig utdannet barnehagelærer og grunnskolelærer denne våren. I Drammen er det nå utdannet 72 nye barnehagelærere, 38 nye grunnskolelærere for 1.-7. trinn og 52 nye grunnskolelærere for 5.-10- trinn.

Ordføreren var til stede også på disse avslutningene for å dele ut kommunens nye pris til kullets student.

På barnehagelærerstudiet var det Thea Bye som mottok prisen. Bye har utmerket seg med falig engasjement og ansvar for læringsmiljøet i rollen som tillitsvalgt.

– Tusen takk, jeg har følt meg som hønemor av og til, men vi har vært litt som en familie. Det har vært tøft å gjennomføre, men supergøy, sa Bye, til stor applaus fra medstudentene.

En ung kvinne med diplom i hånda og en mann i dress med ordførerkjede, står foran en forsamling som sitter på benker i et undervisningsrom.
VANT PRIS: Thea Bye er nyutdannet barnehagelærer og fikk pris for sitt engasjement i studietiden. Her med ordfører Kjell Arne Hermansen foran andre medstudenter. FOTO: Jan-Henrik Kulberg/USN

Pris til nye lærere

Blant de nyutdannede grunnskolelærerne var det Afrasiab Grami (1.-7. trinn) og Cornelia Viken (5.-10. trinn) som fikk pris.

Grami beskrives blant annet som en vennlig og klok student, som har vært inkluderende og flink til å dele kunnskap med sine medstudenter. Han har vist at det er mulig å gjennomføre lærerutdanning etter kort oppholdstid i landet og har prestert veldig godt. Grami har også vært digital studentassistent.

I begrunnelsen for at Viken får pris, står det blant annet at hun har bidratt i det sosiale, vært inkluderende og engasjert i å øke studentaktiviteten i Drammen. Viken har også vært leder av Studentsamfunnet i to perioder og nestleder i studentrådet i Drammen. Hun har også vært en av de største bidragsyterne når det kommer til studenthuset.

To menn og en kvinne poserer for kamera. To av dem holder innrammet diplom i hendene.
PRIS TIL NYE LÆRERE: Prisvinnere Afrasiab Grami og Cornelia Viken med ordfører Kjell Arne Hermansen. FOTO: Jan-Henrik Kulberg/USN