Ønsker at studenter melder flytting til kommunen

Fulltidsstudenter som har studert minst ett år ved USN campus Drammen kan få 7000 kroner av kommunen dersom de melder flytting til Drammen. Nå kan du søke på ordningen.

Drammen kommune ønsker at studenter melder flytting til kommunen. For å bidra til dette vedtok kommunestyret i 2023 en incentivordning. Målet med ordningen er å øke attraktiviteten til Drammen som universitetsby og øke innbyggertallet.

Disse kan søke

Hvis du kan svare ja på disse fire kriteriene, kan du få et engangs bostedsregistreringstilskudd på 7000 kroner:

• At du er fulltidsstudent ved Universitetet i Sørøst-Norge campus Drammen.
  • At du har fullført minst ett studieår ved Universitetet i Sørøst-Norge campus Drammen.
  • At du kan dokumentere at du er folkeregistrert i Drammen.
  • At du kan fremlegge bostedsattest (flyttemelding) fra Skatteetaten som viser at du flyttet til Drammen i 2023 eller 2024.

Ordningen har ingen tilbakevirkende kraft og gjelder derfor kun for flytting i 2023 og 2024.

Slik søker du

Ønsker du å søke på ordningen, send søknad med vedleggene som kreves, på e-post til Eva.Christin.Heyerdahl.Johnston@drammen.kommune.no.

Dette må du ha med i en kort søknad:

• fullt navn
  • personnummer (11 siffer)
  • folkeregistrert adresse i Drammen
  • studieretning
  • kontonummer
  • kort beskrivelse som sier litt om deg selv (ca ½–1 side)

Disse vedleggene må du ha med:

• Dokumentasjon på at du er fulltidsstudent. Dette finner du på Samordna opptak.
  • Dokumentasjon på betalt semesteravgift til USN. På Studentweb under «betaling» finner du fakturaen for semesteravgift og dokumentasjon på at du har betalt.
  • Dokumentasjon på at du har fullført minst ett studieår ved USN campus Drammen. Dette finner du på Studentweb.
  • Bostedsattest datert i 2024. Denne dokumenterer folkeregistrert adresse i Drammen. Bestilles på "Min side" på skatteetaten.no.
  • Adressehistorikk datert i 2024. Denne dokumenterer hvor du har bodd. Bestilles på "Min side" på skatteetaten.no.

Søknadsfrist

Kommunen må motta din søknad innen 15. oktober.

Bakgrunn

Incentivordninger for bostedsregistrering er et viktig virkemiddel for at kommune skal kunne være en attraktiv vertskommune for studenter.

For å lage en treffsikker ordning for målgruppen, ble ordningen utarbeidet i samarbeid med studentrådet i Drammen kommune. De vurderte ulike incentiver og undersøkte med sine medstudenter hva som kan bidra til at studenter melder flytting. De ga så tilbakemelding til kommunen før ordningen ble utformet.

Ordningen ble iverksatt i 2023 som et toårig pilotprosjekt. Etter to år skal tiltaket evalueres og evalueringen legges frem som politisk sak for vurdering om videreføring.