Nye lærlinger på plass

– Vi i Drammen kommune er heldige som kan ønske så mange lærlinger velkommen, sa ordfører Kjell Arne Hermansen da årets lærlinger møttes til fellessamling - dagen før de gyver løs på arbeidshverdagen i Drammen kommune.

74 lærlinger fordelt på åtte ulike lærefag er nå klare for lærlingtid i Drammen kommune. Ordfører Kjell Arne Hermansen var til stede for å ønske dem velkommen og gi dem noen tips på veien.

– Drammen kommune er en stor og attraktiv lærebedrift med mange spennende muligheter for utvikling og læring gjennom utdanning, sa ordfører Hermansen, og la til:

– Drammen kommune er også en god og solid arbeidsplass. Vi skal gjøre vårt beste for at dere får en myk og trygg inngang til arbeidslivet.

En samling i et auditorium med 50-60 mennesker og ordfører med ordførerkjede midt iblant dem.
KLARE: Ordfører Kjell Arne Hermansen ønsket de nye lærlingene velkommen og lykke til som lærlinger i kommunen.

Råd fra lærling og ordfører

På mandagens samling fikk lærlingene høre om hvilke forventinger kommunen har til dem som ansatte, hvilke rettigheter de har og hvordan veiledning vil foregå.

Tom Ragnar Ness, avdelingsleder i avdeling for yrkesfagopplæring, informerte dem og sørget for at de er så klare de kan få blitt før de starter.

I tillegg fortalte Amalie Jensen (20) om hvordan det har vært å være lærling i Drammen kommune. Jensen har gjennomført dobbelt kompetanseløp (helsefag og studiespesialisering), og har dermed vært lærling i fire år. I dag jobber hun i en vikarstilling i avdeling for yrkesfagopplæring.

Hun fortalte om gode erfaring i sin lærlingtid i Drammen kommune. Om hvordan hun har opplevd kommunen som inkluderende, støttende og profesjonell.

Hennes råd til de ferske lærlingene er å være åpen, ta initiativ og stille spørsmål.

– Dette er en unik mulighet til å lære i et tygt miljø, sa hun og la til:

–  Og dere, det er normalt å være nærvøs i starten.

I tillegg til lykkeønskninger på reisen i Drammen kommune, ga også ordfører Hermansen lærlingene noen råd på veien:

–  Ikke vær hard med deg selv! Kollegene dine og de som du jobber sammen med har alle vært der du er. Gjør så godt du kan, ingen kan forvente mer enn det. Spør hvis det er noe du lurer på. Det fins ingen dumme spørsmål, bare dumme svar, sa Hermansen.

En mann i blårutete skjorte og en ung dame som står ved siden av hverandre og smiler.
STILL SPØRSMÅL: Tom Ragnar Ness, avdelingsleder og avdeling for yrkesfagopplæring og Amalie Jensen, som tidligere har vært lærling, informerte og forklarte om hva lærlingene har i vente.

Nye fagområder

De ferske lærlingene er fordelt på åtte ulike lærefag. Så mange ulike fag har det aldri vært i Drammen kommune tidligere. Nytt av året er to it-driftere, som er spesialsydd til kommunens behov. Særlig innenfor helse og omsorg har Drammen kommune et økende behov for å drifte datasystemene nært og godt.

De åtte lærefagene er:

• helselfag/helselærlinger som er i språkprosjekt/menn i helse
  • barne- og ungdomsarbeider
  • service og administrasjon