Ny helsetjeneste gir økt trygghet

Kommunene Drammen, Asker og Lier har sammen testet og utviklet en ny helsetjeneste – kalt digital hjemmeoppfølging. Resultatet så langt er brukere som opplever økt trygghet og bedre innsikt i egen helse.

Digital hjemmeoppfølging er et tilbud som legger til rette for at innbyggere med kroniske sykdommer kan få oppfølging av helsepersonell via en app, Dialogg, på egen mobil eller nettbrett der de er.

Ved hjelp av enkelt måleutstyr, oppgaver og en egenbehandlingsplan kan de selv følge opp egen helse og motta veiledning fra helsepersonell etter behov. Det blir satt opp en individuell plan for hver bruker, i samarbeide med fastlegen.

Økt trygghet og god oppfølging

Marit Hamkoll (77) er en av dem som følges opp av oppfølgingstjenesten i Drammen kommune. Hun måler blodtrykk, puls og oksygenmetning daglig. Hennes fastlege følger med på målingene, noe som gir ham et bedre grunnlag for å justere behandlingen. Marit er godt fornøyd med å følges opp digitalt.

– Digital hjemmeoppfølging gir meg trygghet og det gir meg frihet. Jeg kan ta med meg mobilen og utstyret og gjøre målingene der jeg er. Nå slipper jeg å vente på hjemmesykepleien og de slipper å komme til meg i vinter og vær. Jeg anbefaler alle som har behov for det å ta i bruk digital hjemmeoppfølging, sier Marit Hamkoll.

voksen dame i blå trøya som ler
FORNØYD: Marit Hamkoll er godt fornøyd med å følges opp digitalt.

Også Bernt Høvset (80) og Elizabeth Gano Sørensen (82) følges opp med digital hjemmeoppfølging.
På grunn av sin hjertesykdom og opplever Høvset at dette gir ham trygghet i hverdagen. Han mottar faglige råd som hjelper ham å vurdere når han bør ta kontakt med fastlegen.

Sørensen registrerer blodtrykk- og oksygenmetning i blodet i appen. Hun tar målingene med til sin fastlege, som har bidratt til å justere hennes medisinering. Selv om hun har god teknisk kompetanse, understreker hun at tjenesten er brukervennlig og ikke krever avanserte tekniske ferdigheter.

Tenke nytt

Den digitale hjemmeoppfølgingen er særlig rettet mot personer med kronisk sykdom som er motiverte for å mestre egen helseutfordring.

– Hensikten er å gi bedre oversikt og raskere fange opp forverring, og samtidig styrke den enkeltes kunnskap om egen sykdom, sier Sudhir Sharma, kommunalsjef for hjemmetjenester og institusjon i Drammen kommune, og tilføyer:
– Kommunen må tenke nytt om hvordan innbyggerne kan få gode og trygge tjenester når de har behov for det. Digital hjemmeoppfølging gir oss mulighet til å følge opp innbyggerne der de oppholder seg, noe som gir økt selvstendighet og fleksibilitet for innbyggerne.

Kunnskap om egen helse

I 2022 etablere Vestre Viken sitt virtuelle sykehus, og har siden oppstart lansert flere ulike digitale forløp. Gjennom sin kampanje #digitaltførst har Vestre Viken arbeidet målrettet med å tilby flere pasienter mer behandling og digital oppfølging i hjemmet.

Nå har også Asker, Drammen og Lier kommune etablert digital hjemmeoppfølging til sine innbyggere, og det arbeides også med å utvikle et tilsvarende tilbud i Bærum kommune.

Er dette noe som kan være interessant for deg eller noen du kjenner, kan du lese mer om tilbudet og finne kontaktinformasjon ved å klikke deg inn her:

Digital hjemmeoppfølging

Du kan også ta kontakt med din fastlege.