Mangfoldsprisen til Quality Hotel River Station

Den aller første Drammen mangfoldspris gikk til hotellet for sin satsing og investering i mennesker, kombinert med god forretningsforståelse.

Ordfører Kjell Arne Hermansen delte ut prisen 10. oktober under en jobbmesse på knutepunkt Strømsø.

Pluss-faktor

– En arbeidsplass med etnisk mangfold har mange pluss-faktorer. Tilgang på bredt nettverk og økt språklig kompetanse er bare to av dem. Ulikhet fremmer variert tilnærming til problemstillinger og dermed en bedre grobunn for innovasjon, sa ordfører Kjell Arne Hermansen til en fullsatt gymsal, der jobbmessa ble arrangert.

Hotelldirektør Johanna Skjelsbek, ordfører Kjell Arne Hermansen og hotellsjef Jakob Germanhole på scenen i gymsalen på knutepunkt Strømsø
Hotelldirektør Johanna Skjelsbek, ordfører Kjell Arne Hermansen og hotellsjef Jakob Germanhole.

Ordføreren takket Næringsforeningen i Drammensregionen og NAV Drammen for å etablere prisen, og sa at de fortjener ros for at de gjennom denne prisen har satt mangfold på dagsorden.

– Dette er den første prisen som heier på mangfold og verdiskaping, sa ordføreren.

Mange nasjonaliteter

Prisvinner River Station har ansatte fra et bredt spekter av nasjonaliteter og rekrutterer ansatte via ulike kanaler, som praksiskandidater via Fretex, Nav og flyktningetjenesten i Drammen kommune. I tillegg er det varig tilrettelagt arbeidsplass og tar imot mange lærlinger.

Det var hotelldirektør Johanna Skjelsbek og hotellsjef Jakob Germanhole som mottok prisen på vegne av River Station.

«Ledelsen anerkjenner forskjellene, men legger stor vekt på likebehandling. Bedriften preges av en sterk vi-kultur som gir de ansatte trygghet og eierskap.» heter det i juryens begrunnelse for å gi River Station prisen for 2024.

Fire nominerte

Det var fire nominerte virksomheter til prisen. Foruten River Station, var Blodbanken Vestre Viken, Aass bryggeri og Café Picasso.

Det er Internasjonale Drammen, et samarbeid mellom NAV Drammen og Næringsforeningen i Drammensregionen, som står bak den nye prisen. Juryen som har kommet fram til at River Station fortjener prisen er ledet av næringsforeningens Cecilie Brunsell, og medlemmer fra NAV, Mills, Manpower og IFront karrriere.

Aksels tegning ble diplom

Det ble også kåret en vinner for beste tegning til diplomet, som ble gitt prisvinneren. Det var elever ved Mjøndalen skole som deltok i konkurransen, og Aksel Forberg Gjennestad i 6b som trakk det lengste strået med sin tegning. Han fikk være med ordføreren å dele ut prisen til Johanna Skjelsbek og Jakob Germanhole. Hotellet er en del av hotellkjeden Strawberry. Strawberry-sjefen selv, Petter Stordalen, gratulerte også hotelldirektøren med prisen via video på storskjerm.