Ny mangfoldspris i Drammen

Hvilken virksomhet er best på å skape mangfold og dra nytte av det? Vet du svaret, kan du nå sende ditt forslag til hvem som skal motta den første mangfoldsprisen.

Det er Internasjonale Drammen, et samarbeid mellom NAV Drammen og Næringsforeningen i Drammensregionen, som står bak den nye prisen. I oktober skal den deles ut for første gang.

– Målet med prisen er å skape oppmerksomhet om virksomheter som kan vise til det positive ved mangfold i arbeidslivet. Håpet er at dette skal inspirere andre virksomheter til å bli enda bedre på å inkludere og skap større etnisk mangfold i arbeidslivet, forteller Emil Gottfried Bischoff i Internasjonale Drammen.

Juryen til mangfoldsprisen i bymiljøet i Drammen
INITIATIVTAKERNE: Emil Gottfried Bischoff (f.v.) fra Internasjonale Drammen, Cecilie Bjørgan Brunsell fra Næringsforeningen i Drammensregionen, Liv Jorun Paw-Bolås fra Internasjonale Drammen og Duli Axhami fra Internasjonale Drammen.

Drammens mangfoldpris dekker den delen av mangfoldsbegrepet som handler om etnisk mangfold.

Bakgrunnen for prisen er at mange drammensere med ikke-norsk bakgrunn ikke får innpass i arbeidslivet.

Dra nytte av mangfold

– Vi ønsker at prisvinneren kan vise vei for hvordan en virksomhet kan dra nytte av å ha et større mangfold blant sine ansatte, sier Bischoff.

En slik fordel kan blant annet være språklig kompetanse og tilgang til nettverk.

Næringsforeningen og NAV Drammen ønsker nominasjoner av alle typer organisasjoner velkomne, ikke bare det vi vanligvis forstår med bedrifter. Derfor bruker de begrepet virksomheter for å favne private, offentlige og virksomheter tilhørende frivilligheten.

Ønsker ditt forslag

Nå ønsker juryen gode forslag til hvem som bør få påskjønnelse. Frist for å nominere din favoritt er 13. september.

Send inn ditt forslag

Juryen vurderer forslagene etter fire kriterier. Virksomhetene må:

• ha mangfold
  • jobbe bevisst for å skape en inkluderende og integrerende arbeidsplass for flerkulturelle arbeidstakere
  • kunne vise til eksempel på god verdiskapning knyttet til innvandrere og flyktningers kompetanse
  • kunne vise hvordan mangfoldet bidrar til positive ringvirkninger

– Når vi skal vurdere forslagene, kommer vi til å ha fokus på virksomheter som kan vise til økt verdiskapning og ringvirkninger – for samfunnet, virksomheten og ikke minst hvert enkelt individ, sier Cecilie Bjørgan Brunsell, leder for strategi og næringsutvikling i Næringsforeningen i Drammensregionen.

Brunsell leder juryen for Drammens mangfoldspris. Juryen har til sammen fem medlemmer. Disse kommer fra næringslivet i kommunen, NAV og næringsforeningen.

Juryen

Juryen består av:

• Cecilie Brunsell (juryleder), Næringsforeningen i Drammensregionen
  • Katrine Christiansen, NAV
  • Lars Hilden, Mills
  • Andre Evensen, Manpower
  • Olena Shvets, IFront karrriere

Prisen er først og fremst heder og ære – symbolisert med diplom og blomster. Diplomet skal utformes sammen med elever ved Mjøndalen skole. I august blir det arrangert en tegnekonkurranse. Beste tegning blir med når diplomet til årets prisvinner skal utformes.

Deles ut i oktober

Prisen blir delt ut 10. oktober. Dette skjer på jobbmessa på knutepunkt Strømsø.