Julestemning på Losjeplassen

Hver dag i desember åpnes en ny kalendergave av beboerne på Losjeplassen. I dagens luke ventet to pakker kjeks som skal deles blant beboerne. – Nå er det bare å slenge på kaffen! utbryter Berit Edvardsen til stor glede for alle til stede.

Hjelpepleieren overrekker kalendergave nr. 19 til en beboer. Juletre i bakgrunnen.
Hjelpepleier på Losjeplassen Hilde Storli overrekker dagens kalendergave til beboer Berit Edvardsen.

Det er frivillighetskoordinator Sandra Assink Hansen og Lillian Høyertun Chester ved tjenestetildeling og koordinerende enhet, som har pakket 552 julekalendergaver til Drammens 23 bo- og servicesentre i førjulstiden.

På Losjeplassen bo- og servicesenter ble gavene tatt godt imot, forteller avdelingsleder Trond Smemo:

– Det er helt fantastisk, og vi setter stor pris på det. All ære til de som har pakket så mange gaver.

Avdelingsleder TRond Smemo står smilende foran et juletre på Losjeplassen.
Avdelingsleder på Losjeplassen Trond Smemo setter pris på julekalenderen til beboerne fra kommunen.

Julekalenderen skaper aktivitet

Kalendergavene er kjøpt inn med midler fra statsforvalteren som var til overs fra et tidligere prosjekt. Midlene skulle gå til aktivitet ved sykehjemmene, og håpet er at kalenderen skal være med å skape ekstra glede, aktivitet og gode stunder fram mot jul.

– Det skapes nysgjerrighet og forventning rundt en pakke som pakkes opp, og personalet er flinke til å skape en dialog eller samtale rundt kalenderåpningen og det de får i kalenderen, forteller Smemo.

Beboer Inger Johanne Ludvigsen har allerede fått gave, og det var en stor melkesjokolade, som ikke er lett å la ligge i fred.

– Jeg har tatt en liten bit, men hvis jeg først begynner ordentlig, så blir hele borte. Jeg er veldig glad i sjokolade, forteller hun.

Tre beboere får utdelt kjeks av hjelpepleier.
GODT TIL KAFFEN: Hjelpepleier Hilde Stori deler ut dagens kalendergave til beboerne. Fra venstre Unni Mile, Inger Johanne Ludvigsen, hjelpepleier Hilde Storli og Lajla Trandem.

Julehygge og god mat

I tillegg til kalenderen fra kommunen, som inneholder alt fra noe godt å spise, til julepynt, såpe og håndkremer, er det også mye annen fin julepynt på plass på Losjeplassen.

Juletre, julenisser, julestjerner i vinduene og adventslys er på plass for lengst.

Det er hjelpepleier Hilde Storli som er primus motor bak julepyntinga som skaper en fin julestemning på bo- og servicesenteret.

– Jeg er veldig glad i jula, og synes det er ekstra koselig å jobbe i jula. Vi har adventsstund på søndagene når vi tenner lys. Da prøver vi å synge litt og ha litt ekstra kos.

Smemo forteller at i tillegg til julekalender, så lager de et program for jula, slik at alle vet hva de skal igjennom i adventstiden. Dette inkluderer også måltider, hvor mye tradisjonell julemat står på menyen.

Beboerne kan glede seg til både mølje og risgrøt med mandel, før julemiddag med ribbe klokka 17.00 på julaften. Dampet kveite, elgkarbonader og fløtepudding står på menyen i dagene i romjula, før det vanker kalkunbryst på nyttårsaften.

En dame står ved siden av en bil som har bagasjerommet full av kalendergaver.
FULL BIL: Lillian Høyertun Chester pakket bilen klar med noen av de 552 kalendergavene som bo- og servicesenterne mottok før adventstida startet.