Fire jenter sitter konsentert over et bord og får hjelp til å sette i gang en tegnerobot.

Jenter + teknologi = sant

Det summet godt i lokalene på Drammensbiblioteket da over 250 jenter på 5. trinn møttes for en dag full av læring om teknologi. – Koding er gøy! ble raskt slått fast av ivrige jenter.

Jenter fra 12 skoler i hele kommunen fordelt på to dager deltar på Girl Tech Fest som arrangeres for første gang i Drammen denne uka.

Dagen er fylt med ulike workshops der jentene får prøve teknologi, og selv finne ut hva den kan brukes til, forteller Line Eskerud Elvsveen som er avdelingsleder i Bouvet, et av firmaene som er med på å arrangere Girl Tech Fest.

– Forskning viser at jentenes interesse for teknologi og realfag synker i større grad enn guttenes utover barne- og ungdomsårene. Derfor gir vi jentene muligheten til å få en dag med bare jenter, med kvinnelige veiledere fra teknologiyrker, på deres egne premisser. Vi ønsker at de skal oppleve gleden ved å utforske teknologi og hva det kan brukes til, sier Eskerud.

En voksen mann og tre jenter i femteklasse sitter foran en PC:
KONSENTRASJON: Pernille, Maja og Ronja fra Brandengen skole konsentrerer seg for å kode tegneroboten til å gjøre som de vil. Ordføreren følger også med og lærer underveis.

Det er Drammensbibliotekene og ressursgruppe teknologi i Næringsforeningen som står bak det lokale initiativet for å arrangere Girl Tech Fest i Drammen. Kommunen støtter initiativet gjennom «aktivisertbasert tilskudd til lokalt næringsliv for 2024», og ordfører Kjell Arne Hermansen var imponert over det han så.

– Å se og møte alle disse engasjerte jentene som vil lære mer om teknologi, har vært veldig fint. Dette er et godt samarbeid mellom drammensskolen, biblioteket og næringslivet som vi gjerne vil ha mer av, sier han.

En jente på 10 år ser i kameraet og smiler. Foran seg har hun ark hun tegner på.
GØY: Emilija (10 år i dag!) fra Brandengen skole satte fort i gang med å designe læringsappen til FN. – Dette er en bra dag, og det er gøy å lære om teknologi, synes hun.

– Jeg visste ikke at det kunne være så gøy

Gjennom dagen skal jentene innom tre arbeidsstasjoner: de skal kode en radiostyrt bil med mikro:bit, de skal lage et designforslag til en læringsapp om FN, og de skal kode en tegnerobot med Bit:Bot.

Ellinor (10), Vilde Amalie (10) og Julie (9, snart 10) fra Øren skole synes kodingen av den radiostyrte bilen er skikkelig moro.

– Jeg har aldri tenk på koding før, og aldri tenk på at jeg kunne bli en koder, forteller Ellinor. Jeg har ikke visst noe om det, men nå vet jeg mye mer, smiler hun.

Tre jenter på 10 år hvor hun ene holder en radiostyrt bil i hånda.
IVRIGE: Ellinor, Vilde Amalie og Julie fra Øren skole var ivrige på teste om de fikk bilen til å kjøre slik de ville.

Ei jente som derimot har vært litt borti koding tidligere, er Frida (10). Hun har en pappa som jobber med koding, og visste dermed hvordan man kunne få en tegnerobot til å gå i sirkler og firkanter. Hun har fått den til å gå hele 100 runder, forteller hun.

– Jeg synes det er innmari gøy, og jeg liker koding ganske mye. Verden kommer til å være full av teknologi, og jeg synes at jenter også kan jobbe med det hvis de vil, sier Frida engasjert.

LIKER KODING: Frida (10) fra Øren skole liker koding og viser ordføreren hvordan hun har fått tegneroboten til å gå i sirkel hele 100 ganger.

Skaper mye engasjement

Målet med dagen er at enda flere skal få oppleve gleden av å utforske teknologi og se hva den kan brukes til. Ifølge Yamini, som er lærer på Brandengen skole, virker det som akkurat det målet er nådd.

– Det skaper mye engasjement og jeg ser hvor ivrige de er. Vi har med alle jentene på hele trinnet, og det er ingen som ikke er aktive i gruppearbeidene. Dette er et kjempebra tilbud som jeg håper kan fortsette.

Ei jente på 10 år sitter dypt konsentrert og tegner på et ark.
MANGE IDEER: Asinat (også 10 år i dag!) som går på Brandengen skole, hadde mange ideer til hvordan designet på en læringsapp om FN kunne se ut.

Også ordfører Hermansen synes dette er spennende for Drammen og ønsker at arrangementet gjentas neste år. Og til jentene kom han med en klar oppfordring:

– Teknologi er viktig i dag, og i framtida. Vi heier på dere og håper dere ønsker å satse på det.

Arrangeres over hele landet

Girl Tech Fest arrangeres på bibliotek over hele landet, og konseptet er utarbeidet av IKT Norge, ODA-nettverket, TENK – Tech Nettverket for Kvinner og Nasjonalt senter for realfagsrekruttering som et initiativ for å øke jenters interesse for teknologi og realfag.

Veilderne på Girl Tech Fest kom fra noen av Drammens største tech-aktører som Akademiet, Sopra Steria, Husbanken, Statens Vegvesen IT-divisjonen, Deloitte, Conexus og Bouvet.