Forslag til høringsnotat om endringer i skolestruktur

Kommunedirektøren presenterer 3. oktober et forslag til høringsnotat for politikerne. Notatet viser ulike alternativer for å endre skolestrukturen i Drammen kommune. Planen er at notatet skal ut på høring i november, og da kan alle si sin mening om de ulike alternativene.

Kunnskapsgrunnlaget som ble vedtatt i kommunestyret 24. september, ligger til grunn for alternativene som legges frem i høringsnotatet. Høringsnotatet skal til politisk behandling i slutten av måneden. Da skal kommunestyret avgjøre om det skal legges ut på høring.

Selv om høringsnotatet nå er offentlig tilgjengelig, er det for tidlig å sende inn sine innspill til kommunen. Høringsperioden begynner 4. november og varer til og med 29. desember.

to stoler med to skolesekker som henger bakpå
FORSLAG: I høringsnotatet synliggjør kommunedirektøren forslag til endringer som er gjennomførbare.

Ingen anbefaling nå

I høringsforslaget presenterer kommunedirektøren forslag til endringer som vurderes som gjennomførbare. Det sier noe om hvilke skoler som kan vurderes lagt ned, hvilke konsekvenser det får, hvor elever kan flyttes, hvordan det vil påvirke skolevei og nærmiljøanlegg og hvilken økonomisk innsparing de ulike alternativene vil ha.

Kommunedirektøren gir ingen anbefaling om hvilke løsninger som vurderes som best i denne omgang. Dette vil komme i februar, når alle har hatt mulighet til å komme med sine innspill til høringsforslaget.

Alternativer som kan gjennomføres

Under her kan du lese hvilke alternativer som kan gjennomføres, presentert i rekkefølge fra kommunedel 1 til kommunedel 10:

• Kommunedel 1, Mjøndalen, Åsen, Steinberg, Ytterkollen  - Steinberg skole legges ned
  • Kommunedel 2, Krokstadelva, Stenseth - Modulbyggene på Krokstad skole tas ned
  • Kommunedel 3, Solbergmoen, Solbergelva, Åssiden - Modulbyggene på Killingrud ungdomsskole tas ned
  • Kommunedel 4, Gulskogen, Rødskog - Rødskog skole legges ned
  • Kommunedel 5, Konnerud, Skoger vest - Vestbygda skole legges ned
  • Kommunedel 6, Danvik, Austad, Fjell - Danvik skole legges ned
  • Kommunedel 7, Grønland, Marienlyst, Brandengen - ingen alternativer i fase 1 (fase 2)
  • Kommunedel 8, Bragernes, Øren - Voksenopplæringen flytter fra Ilebergveien til nye lokaler
  • Kommunedel 9, Skoger, Åskollen - Skoger skole legges ned
  • Kommunedel 10, Tangen, Nesbygda, Svelvik sentrum, Ebbestad, Berger  - Tangen skole legges ned

Du kan lese hele forslaget til høringsnotat her

Kriterier for analysen

Hvert av alternativene i høringsnotatet er vurdert ut fra følgende kriterier:

• økonomiske beregninger
  • prognoser for elevtallsutvikling
  • vurdering av skolebyggenes kapasitet
  • barnets beste vurdering
  • nærhet til andre skoler og skoleskyss
  • videre bruk av skolebygget
  • mulighet for utbygging og omtale av aktuelle boligprosjekter
  • konsekvenser for nærmiljøanlegg ved skolen
  • konsekvenser for Idrett, kultur og frivillighet
  • konsekvenser for klima og miljø
  • konsekvenser for nærmiljøet
  • konsekvenser for foresatte
  • konsekvenser for ansatte
  • muligheter for sambruk med andre aktører for skolene som har overkapasitet (som alternativ til full nedleggelse av virksomhet), og anslag for mulige innsparinger/inntekter knyttet til dette.
  • forslag til kompenserende tiltak

Ut på høring

Høringsperioden er fra 4. november til og med 29. desember. I høringsperioden kan alle som ønsker det, si sin mening. Man kan komme med sine innspill som en del av en gruppe eller et fellesskap, som eksempelvis elevråd, FAU eller idrettslag. Du kan også sende inn høringssvar som privatperson.

Høringssvarene som kommer inn, vil gi kommunedirektøren viktig informasjon for det videre arbeidet.

Alle høringssvarene vil bli vurdert, og de vil også legges ved den politiske saken i februar. I høringssvaret kan du gi uttrykk for hva du mener om alternativene som er lagt frem. Du gir de tilbakemeldingene du mener er viktig å formidle til kommunestyret, slik at de skal få et godt grunnlag for å ta de endelige valgene i saken.

Du vil finne mer informasjon om hvordan du kan sende inn høringssvar på kommunens nettsider når høringsperioden starter.

Fire barn/unge med vinterjakker går bortover en vei. Bildet er kuttet rett under skuldrene.
HØRING: Dersom høringsforslaget vedtas 29. oktober, blir det lagt ut på høring i uke 45-52.

Nye skolekretsgrenser

Noen av alternativene betyr at skoler legges ned. Da må det lages nye skolekretsgrenser for elevene som går på denne skolen. I høringsperioden kan alle gi innspill på hva de mener om forslagene til nye skolekretser for disse alternativene.

Dersom det kommer mange høringssvar som handler om å endre på skolekretsene som er foreslått i høringsnotatet, kan det bli nødvendig å sende ut nye forslag til skolekretser på en ny høring. Dette vil da skje etter at kommunestyret i februar har bestemt hvilke endringer i skolestrukturen som skal gjennomføres.