Fare for styrtregn natt til fredag

Meteorologisk institutt har sendt ut varsel om styrtregn for deler av Østlandet. Varselet gjelder fra natt til fredag 28. juni.

Kart som viser at styrtregnet kan treffe vårt område.
KART: Kartet er hentet fra Meteorologisk institutt og viser at styrtregnet kan treffe vårt område.

Kraftige regnbyger ventes i vårt område. Det er lokale variasjoner i intensitet og mengde, og været kan endres raskt. Nedbørens plassering er usikker. Lokalt er nedbøren ventet å passere 20 mm per time.

Kraftige regnbyger kan gi fare for overvann, lokale oversvømmelser, bekke- og elveløpsendringer, jord- og flomskred, der regnbygene treffer

Farevarselet er på gult nivå, det vil si moderat fare. Faren minker fra kl. 07 fredag morgen.

Meterologene melder også om mye lyn i samme periode. Nivået for lynvarselet er også på gult nivå.

Oppdatert informasjon om varselet finner du på på varsom.no: Fare for styrtregn

Råd

• Huseiere oppfordres til å rense dreneringsveier og stikkrenner, slik at vannet kan renne unna.
  • Hold deg unna bratte skråninger, samt bekker med stor vannføring.
  • Sjekk veimeldinger (175.no).
  • Tilpass farten og kjør etter forholdene. Unngå unødvendig ferdsel utsatte steder.
  • Ikke kjør bil i vann dypere enn 30 cm.

Om kommunens varsling

Kommunen viderebringer farevarseler fra statsforvalteren/Meteorologisk institutt slik at innbyggerne kan ta nødvendige forhåndsregler.