Signerte avtale med ukrainsk vennskapskommune

Tirsdag kveld signerte Drammens ordfører Kjell Arne Hermansen og Dnipros ordfører Borys Filatov avtalen som gjør de to byene til vennskapskommuner. Det er starten på et samarbeid som handler om å støtte og lære av hverandre.

Det var høytidelig stemning da ordfører Kjell Arne Hermansen og Dnipros ordfører  Borys Filatov signerte den historiske avtalen tirsdag kveld. Under en middag i storstua på Drammen rådhus ble avtalen mellom Dnipro og Drammen kommune offisiell.

Da Russland invaderte Ukraina var Drammen raske med å heise det ukrainske flagget på rådhuset. Tirsdag vaiet flagget på rådhuset igjen.

– Dette besøket er med på å knytte kontakter for en mer direkte relasjon mellom byene Dnipro og Drammen. Derfor er også representanter fra næringslivet og politikken i Drammen invitert til middagen. Jeg håper dette er starten på et veldig godt samarbeid, sa ordføreren, og uttrykte sin støtte og solidaritet med det ukrainske folket.

Avtalen, som også kalles Memorandum of Understanding (MoU), ble undertegnet i storstua på rådhuset tirsdag kveld.

to menn sitter ved siden av hverandre og signerer hver sitt ark.
SIGNERT: De to ordførerne har signert avtalen.

Tett program

I fire dager skal de ukrainske gjestene gjennom et tett program for å få en liten smakebit av hva Drammen er og kan tilby. Tirsdag besøkte de først knutepunkt Strømsø. Der var blant annet ukrainske Nataliia Orlova, som i dag jobber i flyktningtjenesten i Drammen kommune. Hun forklarte hvordan hun og hennes kolleger jobber når nyankomne flyktninger kommer til Drammen. Før krigen brøt ut i Ukraina, var det 114 ukrainere i Drammen. I dag er det rundt 800 ukrainere i Drammen kommune.

Videre besøkte de Drammen havn og assisterende havnedirektør Ivar Vannebo, før de fikk byvandring med Odd Myklebust.

Resten av uka fylles opp med besøk på knutepunkt Fjell, Fjell skole og Frydehaug skole. De skal få omvisning på det nye sykehuset på Brakerøya og det nyetablerte Getaway studios. Torsdag skal Åssiden videregående skole besøkes før de tar turen inn til Stortinget og omvisning der.

Den viktige moralske støtten

– Avtalen vi skal signere i dag er kjempeviktig. Det handler ikke om å gi støtte i form av penger eller militærutstyr, det handler mer om den moralske støtten. Det er veldig viktig for oss, sa Borys Filatov, ordfører i Dnipro tidligere på dagen.

– Det har vært snart tre år med krig i Ukraina. Europa har vent seg til at det er krig i Ukraina. Slike samarbeid og besøk minner både politikere og lokalbefolkningen om at krigen fortsatt pågår. Det er veldig viktig å ikke glemme.

Han roser de skandinaviske landene for støtten de gir til Ukraina, og påpeker samtidig viktigheten av å synliggjøre arbeidet som gjøres.

– Vi ser og føler støtten, men de skandinaviske landene er litt beskjedne. Dere skryter ikke av dere selv, sa han smilende.

Det er ordfører Borys Filatov fjerde besøk i Norge. Før han ble ordfører i Dnipro kjørte han Oslo–Nordkapp på motorsykkel, så ordføreren kjenner landet godt. Han elsker Norge, fortalte han.

En samling mennesker står på linje på utkikkspunkt på Spiralen
SPIRALEN: Gjestene fra Dnipro besøkte Spiralen. Nataliia Chernyshova (f.v), Dariia Zymna, Yuliia Romanets, Borys Filatov, Kjell Arne Hermansen, Kseniia Sushko og Vlodomyr Miller.

Konsept for samarbeid

Det er KS (kommunesektorens organisasjon) som har utviklet et konsept for kommunesamarbeid mellom kommuner i Norge og kommuner i Ukraina. Konseptet legger vekt på både kortsiktige og langsiktige tiltak. 300 ukrainske kommuner ønsker norske partnere.

Samarbeid handler om å lære av hverandre. Norske kommuner kan gi gode råd, for eksempel om administrativ kompetanse, utvikling av planverktøy, strategier for effektiv innbyggermedvirkning og tiltak for å styrke lokaldemokratiet og et godt styresett.

Gjennom kommunesamarbeid kan norske kommuner bidra både til kortsiktige tiltak og til langsiktig gjenoppbygging og utvikling av Ukraina. Kommunesamarbeidet innebærer ikke at norske kommuner skal ta ansvar for fysisk gjenoppbygging av infrastruktur eller bygningsmasse, eller bidra med direkte investeringer. Samarbeid handler om å lære av hverandre.

Slike samarbeid kan skape langsiktige relasjoner som kan være nyttige for alle parter, ved at læring og utveksling går begge veier mellom landene, og også bidrar til større tverrfaglig samarbeid internt i kommunen og i dette tilfellet for drammenssamfunnet.

Partene er enige om at dette samarbeidet vil vare i en innledende periode på to år, med en intensjon om å gjennomføre en evaluering mot slutten av 2026 før fornyelsesdiskusjoner.

to menn holder et ark foran seg og tar hverandre i hendene
AVTALE: Dnipro og Drammen er nå vennskapskommuner.