Trives som frivillige instruktører for populære treningsgrupper – bli med du også

Har du lyst til å gjøre noe meningsfylt, sosialt og samtidig trene? Det er et stort behov for flere frivillige instruktører i Drammen kommune. Her kan du lese hvordan noen av dagens instruktører opplever det å holde trening for gruppene.

Det gir mer energi, bedre form, er lystbetont, morsomt og sosialt, sier de som har vært frivillige treningsinstruktører for Drammen kommune i mange år. I dag har vi rundt 30 frivillige instruktører som trener eldre i grupper på forskjellige steder i hele kommunen.

Tilbudet er så populært, at det er stort behov for flere instruktører.

– Har du for eksempel nylig blitt pensjonist, og leter etter noe meningsfylt å bruke tiden din på, kan dette være noe for deg. Vi ønsker å ha treningsgrupper i alle bydeler og trenger flere instruktører, sier Eirik Foss Myrvold, fysioterapeut i Drammen kommune.

Ung mann med kort brunt hår og briller. Blå t-skjorte og mørk jakke på utsiden.
VEILEDER: Fysioterapeut Eirik Foss Myrvold i Drammen kommune veileder flere av de frivillige instruktørene som har treningsgrupper.

Trening én gang i uka

Foss Myrvold er en av flere fysioterapeuter i kommunen som følger opp og veileder de frivillige treningsinstruktørene. Treningsgruppene er organisert gjennom Aldring og helse sitt nasjonale konsept «Sterk og stødig», med forskningsbaserte øvelser utarbeidet av NTNU og Trondheim kommune, i samarbeid med Pensjonistforbundet.

I Drammen er det rundt 300 eldre som er med å trene i ulike grupper én time i uka. Treningene er gratis. Målgruppa er hjemmeboende eldre som begynner å bli litt ustø, men som kan gå uten hjelpemidler innendørs og komme seg til og fra treningen selv.

Erfaringer fra fem frivillige instruktører

Det er veldig meningsfylt å gjøre noe positivt for andre, samtidig som man holder seg i god form selv. Jeg går alltid derfra med mer energi enn jeg kom med. Hvis jeg har en litt dårlig dag, kommer jeg alltid ut etter timen med bedre humør.

Merete Andrea Risan (har vært instruktør i halvannet år)
Portrett av godt voksen kvinne med mørkeblå t-skjorte
FRIVILLIG INSTRUKTØR: Merete Andrea Risan.

Det er en vinn-vinn situasjon, der jeg passer på formen min og samtidig bidrar til at andre holder formen. Jeg har aldri vært borte i at så mange er fornøyd med så lite. Det er en takknemlig gjeng å trene og det er veldig sosialt. Jeg får mange tilbakemeldinger om at dette utgjør en stor forskjell i folks liv.

Lillann Fanuelsen (har vært instruktør i snart fire år)
Portrett ute av eldre kvinne i mørkeblå t-skjorte.
FRIVILLIG INSTRUKTØR: Lillann Fanuelsen.

Det er lystbetont og hyggelig. Vi er en stabil gruppe og det er ingen som slutter. Vi ler mye, og med musikk til treninga, gir det en egen boost. Jeg ser at de som er med har fått mye bedre balanse, selv om de er seks år eldre. Det fine er at styrke og balanse vektlegges, og det er ingenting annet enn positivt å si. Jeg kommer til å være med så lenge jeg orker.

Bjørg Ølstad (har vært instruktør i seks år)
Portrett ute av eldre kvinne med kort hår, fargerik bluse med rosa blomster og mørke solbriller med røde detaljer
FRIVILLIG INSTRUKTØR: Bjørg Ølstad.

Det gir meg energi og jeg ser fram til dagen jeg skal trene gruppa. Det er sosialt og en fin gjeng som har mye glede av hverandre.

Inger Marit Eng (har vært instruktør i seks år)
Portrett av godt voksen dame med briller, kort blondt hår og beige bluse.
FRIVILLIG INSTRUKTØR: Inger Marit Eng.

Det gir livsglede. Jeg blir så imponert av å se de som stiller opp på trening uansett, selv om det er holke, øsregn eller snø. Øvelsene vi bruker er også geniale, og det foregår langsomt og kontrollert. Alle øvelsene er gjennomtenkte, og vi ser at det funker.

Tone Aakre Borgen (har vært instruktør i seks år)
Portrett av eldre kvinne med kort, grått hår og t-skjorte med olastoff.
FRIVILLIG INSTRUKTØR: Tone Aakre Borgen.

Hvordan blir jeg instruktør?

Høres det fristende ut å bli med på? Det trengs altså flere instruktører, for å styrke dagens grupper og for å kunne starte nye. Noen velger å være to instruktører på samme gruppetime, mens andre liker å styre gruppene alene. Det er fleksibelt, og dersom man er bortreist en eller flere uker, er det en vikar som kan steppe inn. Gruppene følger også skolens ferieuker, som vil si at du ikke trenger å holde timer midt i feriene.

Det eneste som kreves for å bli instruktør, er at du deltar på et kurs over tre dager, der du får opplæring blant annet i treningsøvelsene. Man får også et førstehjelpskurs, som er obligatorisk å gjennomføre for å bli instruktør.

Det er fysioterapeutene i kommunen som står for den praktiske organiseringen og det faglige opplegget, så det skal ikke være noe ekstra jobb for deg som frivillig rundt dette.

Ta kontakt med oss for en uforpliktende prat

Vil du bli med på laget eller lurer du på om det kan være noe for deg? Du trenger ingen fagbakgrunn for å være frivillig.

Ta kontakt med oss for mer informasjon:

Gjør en viktig jobb som frivillige

Det arrangeres to felles samlinger i året der instruktørene treffes. På samlingene får de frivillige servert mat, muligheten til å bli kjent på tvers av gruppene, en liten oppmerksomhet som takk for innsatsen og faglig påfyll.

Nylig møttes instruktørene til en ny samling, og fysioterapeut Eirik Foss Myrvold kan ikke få fullrost gjengen nok.

– Instruktørene gjør en vanvittig viktig og god jobb. Dette er et av de viktigste tilbudene vi har, for at flest mulig skal ha god helse så lenge som mulig. På den måten utsetter vi behovet for at mange eldre trenger helsetjenester fra kommunen.

Se video av hvordan treningsgruppene fungerer, og intervjuer med instruktør, deltakere og fysioterapeut fra Drammen: