Gå årets viktigste søndagstur: Meld deg som bøssebærer for TV-aksjonen

Når et barn blir alvorlig sykt, rammes hele familien. TV-aksjonen 2024 går til Barnekreftforeningens arbeid med å etablere familiehus for barn med alvorlig sykdom og deres familier. Kommunen trenger flere bøssebærere til årets viktigste dugnad som går av stabelen søndag 20. oktober.

«Sammen for små helter» er årets slagord, og innsamlingen er både nær og sår for mange. I alle kommunedeler i Drammen trengs det bøssebærere som kan gå fra dør til dør og samle inn penger søndag.

Ordfører Kjell Arne Hermansen og varaordfører Ulf Erik Knudsen skal gå med bøsse, og de oppfordrer flere til å ta turen ut for Barnekreftforeningen.

– Jeg håper vi får rekordmange bøssebærere. Jeg går for første gang i år, og jeg oppfordrer kommunens innbyggere til å melde seg som bøssebærere for dette viktige temaet, sier Knudsen.

– Det er alltid viktig å bidra i frivilligheten, og TV-aksjonen gjør en formidabel innsats som jeg gjerne bidrar til, sier Hermansen som håper flere kan gi noen timer av tiden sin søndag ettermiddag.

Drammen kommune gir også én krone per innbygger i kommunen til TV-aksjonen. I år betyr det 104 625 kroner.

Bøssene er uklare i forgrunnen, mens årets slagord for TV-aksjonen "Sammen for små helter" synes på t-skjortene til to som skal gå.
BØSSEBÆRERE SØKES: Årets TV-aksjon går til Barnekreftforeningen som skal etablere familiehus ved universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.

Stort behov for bøssebærere

– Vi trenger at de som har tenkt til å gå som bøssebærerer på søndag går inn og registerer seg på tvaksjonen.no. Det sier Marit Sola, fylkeskoordinator for TV-aksjonen i Buskerud.

– Det er på den måten vi får oversikt over hvor mange bøssebærere vi har, og hvordan vi skal fordele bøssene. Vi håper på full dekning til dette nære og sterke temaet, sier hun.

Sola forteller at skolene i kommunen er veldig engasjert og mange har solidaritetsløp hvor de samler inn penger. Gjennom valgfaget «Innsats for andre» på ungdomskolene stiller også elevene opp som bøssebærere.

– Vi er veldig takknemlig for det store engasjementet både skolene og lokalsamfunnet viser, det er utrolig bra. Men vi trenger mange flere bøssebærere og håper at alle som har mulighet, melder seg nå.

Dette skjer når du registerer deg som bøssebærer:

• Når du registrerer deg som bøssebærer, velger du det oppmøtestedet som passer deg best. Da ser du også oppmøtetid.
  • Når du møter opp på søndag, får du tildelt bøsse og du kan velge hvilken rode du ønsker å gå.
  • Du får utdelt et identitetskort som er knyttet opp mot bøssa når du kvitterer ut den.
  • Du er ute og går ca. to timer søndag ettermiddag. Mange går sammen med familie og venner. For å kunne ha eneansvar for bøssa, må du være 15 år.
  • Når du er ferdig med din runde, går du tilbake til oppmøtestedet og leverer inn bøssa.

Dette går pengene til

Når et barn får en alvorlig sykdom, er det en enorm belastning for foreldre, søsken, besteforeldre og andre nærstående. Ofte må barnet reise langt for å få livsviktig behandling, og familien blir splittet i lange perioder, skriver Barnekreftforeningen på sine nettsider.

Med familiehusene ønsker Barnekreftforeningen å gjøre situasjonen enklere å håndtere. Husene skal etableres i umiddelbar nærhet til universitetssykehusene i Tromsø, Trondheim, Bergen og Oslo.

Familiehusene vil gi familier med alvorlig syke barn, uavhengig av diagnose, mulighet til å skape et hjem hjemmefra. Her kan de støtte hverandre gjennom livets vondeste periode og få etterlengtede pauser fra sykehusets alvorstunge korridorer.

Sammen skal vi bidra til at:

• Familier unngår å bli splittet selv om de bor langt unna sykehuset.
  • Barn med alvorlig sykdom får ha hele familien hos seg i behandlingsperioden.
  • Foreldrene kan ta vare på alle barna sine, seg selv og hverandre.
  • Søsken blir inkludert, sett og ivaretatt.
  • Familiene kan finne ro og får leve et mer normalt hverdagsliv i en vanskelig situasjon.