Åpnet ny infrastruktur på Brakerøya

– Dette er en stor dag for Lier og Drammen, helsemyndighetene og Helse Sør Øst, og alle samarbeidspartnere. Dette er resultatet av et samarbeid vi kan være stolte av!

Det sa ordfører Kjell Arne Hermansen da han sammen med Liers ordfører Kjetil Kivle klippet snoren som markerte at infrastrukturen ved det nye sykehuset på Brakerøya nå er ferdig.

Fire personer står midt i gaten ved en rød snor som skal klippes over.
KLIPPET SNORA SAMMEN: Det var to fornøyde ordførere som kunne markere at en viktig milepæl for utviklingen på Brakerøya er nådd. Her er de to flankert av Anne-Hilde Bråtebæk, leder for prosjektstyret i Helse Sør Øst og Gøril Bergh, administrerende direktør i Drammen Helsepark AS (til høyre).

Kommunene har sammen med Drammen Helsepark, Helse Sør-Øst, Glitrevannverket og Drammen Fjernvarme planlagt, tegnet og bygget ny infrastruktur inn til Brakerøya og Nye Drammen Sykehus. Nå er alt under bakken ferdig. Onsdag åpnet de offentlige veiene på området.

Fakta om utbyggingen

Drammen kommune og Lier kommune har ansvaret for ulike deler av infrastrukturen som er bygget på det nye sykehusområdet.

Drammen kommune er ansvarlig for:

Jacob Borchs gate

Jacob Borchs gate er hovedferdeselsåren gjennom sykehusområdet. Gaten er omtrentlig 500 meter lang, med egen sykkelvei og fortau. Det er plantet trær, busker og stauder langs veien.

Det har blitt gravd ut over 10 000 kubikk med masser, der mye var forurenset. For å kunne bygge veien flomsikker, er veien hevet ved å fylle tilbake ca. 30 000 kubikk med masse.

Gaten er også hovedveien for infrastruktur under bakken inn til sykehusområdet. Sammen med Glitrevannverket har Drammen kommune bygget en ny hovedvannledning som blant annet sørger for sprinkelanlegg til sykehuset og Helseparken. Gaten inneholder også kommunal vannledning og avløpsledning. Det har blitt bygget pumpestasjoner for å kunne pumpe avløp over til Solumstrand renseanlegg.

Under bakken ligger også fjernvarme- og fjernkjøling som er bygget sammen med Drammen Fjernvarme, høyspentkabler bygget sammen med Glitre Nett samt øvrig kabelanlegg.

Den nye gaten har to felts sykkelvei ved siden av.
HOVEDGATEN: Jacob Borchs gate fremstår nå som den reneste paradegaten. Når sykehuset åpner neste år blir veien til en kollektivgate.

Transformatorgata

Transformatorgata er ca. 500 meter lang og har gang- og sykkelvei adskilt fra veien med trær, busker og stauder. Veien går langs jernbanen og Drammen Helsepark.

Jacob Borchs plass

Det bygges et torg på begge sider av jernbanen. Dette har fått navnet Jacob Borchs plass. Torget åpner til neste år.

Fjordparken

I 2025 starter byggingen av et parkanlegg mellom sykehuset og fjorden. Anlegget bygges på kommunegrensen og blir derfor liggende i både i Lier og Drammen. Anlegget ferdigstilles i 2026.

Lier kommune er ansvarlig for:

Nøstebekkveien og Terminalen til Strandbrua

De kommunale veiene oppgraderes slik at det blir en flomsikker adkomstvei til sykehuset fra øst. Prosjektet omfatter også oppgradering av vann- og avløpsnettet. I tillegg skal Nøstebekk-kulverten åpnes og et nytt parkområde utvikles. Parken og bekken blir ferdigstilt innen utgangen av 2025.

Som en del av prosjektet er det sørget for toveis vannforsyning til sykehuset med nye vannledninger for Glitrevannverket. Dette innebærer en ny tilkobling til vannverkets infrastruktur, inkludert en underjordisk kryssing av jernbanen for tilkobling til hovedledningene nord for fylkesveien.