– Pengene er mer verdt når du har tjent dem selv

Ungdommene lyser opp når de ser Victor Logan (28) komme gående for å sjekke hvordan de har det på sommerjobben sin. For mange av ungdommene er dette deres første møte med arbeidslivet. Victor er en av flere ansatte i Drammen kommune som har hjulpet rundt 130 ungdom med å få seg sommerjobb denne sommeren.

Victor har mye erfaring med ungdomsarbeid, men sommerjobb-prosjektet gjennom Områdesatsing Strømsø 2030, er noe av det mest givende og effektfulle han har vært med på, forteller han:

– Å få mulighet til sommerjobb når du er i alderen 14 – 18 år, det har alt å si for mange. De har mulighet til å tjene egne penger og de har noe å gå til gjennom en lang sommer. Det gir dem stor mestringsfølelse, og det vokser de mye på.

Victor er med ungdommene den første dagen de skal møte arbeidsgiver. Selv de tøffeste gutta er litt spake da, men Victor er der for å støtte dem og hjelpe dem i gang. Det er alltid en del oppfølging, særlig de to første ukene, forteller han. Han smiler:

– Det er alltid noe greier, det er mennesker vi snakker om. De første ukene har ungdommene haugevis av spørsmål, og så er det en overgang fra sommerferie til at man plutselig skal på jobb.

At Victor og de andre er der for ungdommen, gir en trygghet for alle – også for arbeidsgivere som kan ringe hvis det er noe.

– Det går seg veldig fint til etter hvert når ungdommene forstår rollen sin, får rutinen på plass, og forstår hva er arbeidsoppgavene deres er. Da har de ikke like stort behov for at noen passer på hele tiden, sier Victor.

Victor Logan står i butikken med telefonen.
ALLTID TILGJENGELIG: Det er stadig noen som trenger Victor og han hjelper gjerne til.

Å ikke falle utenfor

Sommerjobb-prosjektet retter seg spesielt inn mot ungdom i lavinntektsfamilier eller mot ungdom som på en eller annen måte står i fare for å falle utenfor samfunnet.

Victor hadde selv en tøff oppvekst, og vet hva det vil si å falle utenfor.
– Jeg kan derfor ganske enkelt se for meg hvor annerledes livet ville ha vært, om jeg hadde fått den muligheten disse ungdommene får. Jeg vet hva dette betyr for dem, og det er så givende å få være med på dette og se hvilke resultater det gir.

Ungdommene som får sommerjobb gjennom områdesatsingen på Strømsø, ønsker det selv. Selv de som kanskje ikke er så motiverte i starten, ser hva det gjør med andre og ombestemmer seg. Det synes Victor er veldig bra.

– Det er stor forskjell på dem før og etter de har fått seg jobb. Du ser det tydelig når noen vokser, vet du, smiler Victor. Det å lære seg stå opp i tide, være på plass til riktig tid og mestre jobben, er det mange som vokser på.

– Mange får en reality check og får tidlig erfaring med voksenlivet. De skjønner selv at de må ta tak for at de skal få til noe. Det å få seg en jobb, tetter så mange hull. Både med tanke på å ha noe å gjøre i sommer, men også for fremtiden. De får en CV og referanser – og flere har fått seg jobb på samme sted i etterkant fordi arbeidsgiverne har vært så fornøyde med dem.

Victor gir "high five" med en ungdom på jobb i en butikk.
GØY Å JOBBE: Pengene blir mer verdt når jeg må jobbe for dem selv, forteller 17-åringen.

– Veldig gøy å være en del av arbeidslivet

Alle ungdommene vi møter sammen med Victor en formiddag i juli, er veldig glade for å ha fått mulighet til å jobbe i sommer. Han har ungdommer som jobber på byens restauranter, hoteller, matbutikker og mange andre steder.

– Timene går så fort, og alle de andre er veldig snille med oss, forteller en storfornøyd 14-åring mens han er på jobb. Hans sommerjobb-kollega på 16 år, er veldig enig:

– Jeg lurer egentlig på om jeg kan få jobbe litt ekstra, for jeg trives så godt, smiler hun.

Også andre ungdommer setter stor pris på jobben de har fått. Ungdommene i butikkene rydder på plass varer, snakker med kunder og holder butikken fin. På hotellene res det senger, det vaskes opp og serveres mat. Alt med store smil og stolthet i stemmen.

– Hvis ikke jeg hadde vært her, hadde jeg sikkert sovet nå, smiler 16-åringen kl. 12.30. Men nå kan jeg tjene penger til lappen!

Stor økning av antall ungdom med sommerjobb

Områdesatsningen på Strømsø startet i 2020. Sommerjobb-prosjektet er inne i sitt fjerde år, og har økt voldsomt de siste årene.

Da Victor etter hvert ble en del av prosjektet, slet kommunen med å rekruttere ungdom til sommerjobbene. Det skjønte Victor lite av.

– Fordelen med den rollen jeg har, er at ungdommene kommer til meg og forteller at de har en utfordrende situasjon. Dette plukker jeg opp hele tiden underveis, så jeg vet hvilke ungdom som er i risikogruppene, og hvor det er sterkest behov.

Ved hjelp av nettverket sitt og kjennskap til mange barn i sårbar gruppe, fylte han dermed ut listen med navn til alle arbeidsgivere på én dag. Den gangen var det 30 barn som fikk sommerjobb, i år er det hundre flere.

Ungdom legger ut varer i en butikk.
VIKTIG JOBB: Sommerjobb-ungdommen jobber mange steder i byen og sørger for at butikkene har fylt opp med varer.

– Lærerikt for alle

Victor deler på oppfølgingsansvaret med fem andre fra kommunen, men er stadig vekk på telefonen mens vi prater med ham. Det er ungdom som trenger støtte, som lurer på noe, som trenger å sitte på.

Også de voksne som jobber med prosjektet, lærer ting underveis. I starten jobbet ungdommene 6,5 timer hver dag, men etter innspill fra en arbeidsgiver reduserte de timene til fem timer per dag, og totalt 100 timer fordelt gjennom sommeren.

– Poenget er at du skal få en god erfaring, du skal ikke slite deg ut eller oppleve at du ikke får det til, forteller Victor – før han må dra videre til en padelhall for å hjelpe ungdommer med en sommerjobb de har der.